Amsterdam mag vuile auto weren van kabinet

Wat het kabinet betreft kan de gemeente Amsterdam doorgaan met haar plannen om ‘vuile’ auto’s te weren.

Het kabinet heeft veel bezwaren tegen gemeenten die eigen milieuregels aan personenauto’s opleggen, maar ziet volgens de Volkskrant toch af van nationale wetgeving. Dat blijkt uit een brief die de ministers Cramer (Milieu) en Eurlings (Verkeer) vandaag aan de ministerraad voorleggen.

De ministers gaan niet verder dan er bij de gemeenten op aan te dringen om ‘terughoudend’ om te gaan met het weren van auto’s. Volgens een onderzoek dat zij hebben laten uitvoeren, zijn de milieu-effecten van het weren van oude personenauto’s uit binnensteden vrijwel verwaarloosbaar. Daarnaast worden vooral mensen met lage inkomens getroffen en zijn er "grote bereikbaarheids- en sociale gevolgen". Verder vrezen de ministers dat gemeenten allerhande uitzonderingen gaan formuleren, wat veel vergt van het ambtelijk apparaat.

Amsterdam wil vanaf 1 oktober vervuilende vrachtauto’s weren en een jaar later ‘vuile’ personenauto’s. Eerst was het de bedoeling om alle auto’s van voor 1992 buiten de stad te houden. Na veel kritiek is het voorstelaangepast en wordt het verbod gebaseerd op de uitstoot van schadelijke stoffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Amsterdam mag vuile auto weren van kabinet - Automobielmanagement.nl

Amsterdam mag vuile auto weren van kabinet

Wat het kabinet betreft kan de gemeente Amsterdam doorgaan met haar plannen om ‘vuile’ auto’s te weren.

Het kabinet heeft veel bezwaren tegen gemeenten die eigen milieuregels aan personenauto’s opleggen, maar ziet volgens de Volkskrant toch af van nationale wetgeving. Dat blijkt uit een brief die de ministers Cramer (Milieu) en Eurlings (Verkeer) vandaag aan de ministerraad voorleggen.

De ministers gaan niet verder dan er bij de gemeenten op aan te dringen om ‘terughoudend’ om te gaan met het weren van auto’s. Volgens een onderzoek dat zij hebben laten uitvoeren, zijn de milieu-effecten van het weren van oude personenauto’s uit binnensteden vrijwel verwaarloosbaar. Daarnaast worden vooral mensen met lage inkomens getroffen en zijn er "grote bereikbaarheids- en sociale gevolgen". Verder vrezen de ministers dat gemeenten allerhande uitzonderingen gaan formuleren, wat veel vergt van het ambtelijk apparaat.

Amsterdam wil vanaf 1 oktober vervuilende vrachtauto’s weren en een jaar later ‘vuile’ personenauto’s. Eerst was het de bedoeling om alle auto’s van voor 1992 buiten de stad te houden. Na veel kritiek is het voorstelaangepast en wordt het verbod gebaseerd op de uitstoot van schadelijke stoffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding