Essent ontwikkelde een netwerk dat opladen van elektrische auto’s in principe overal in Nederland mogelijk maakt. Dit MSG-netwerk (Mobile Smart Grid) is toegankelijk via de huidige stopcontacten en elektriciteitsnetten. Het herkent bij elk stopcontact de identiteit van de afnemer. Wanneer in een willekeurig stopcontact in Nederland de accu van een elektrische wagen is opgeladen, krijgt de afnemer vanzelf de rekening op de mat.

Essent zelf neemt volgend jaar de eerste elektrische auto’s in gebruik. Het gaat om enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s. Voor het snelladen van de accu komen er oplaadstations langs snelwegen, waarmee een geheel lege accu in tien minuten weer vol stroom zit. Opladen thuis duurt langer. Eenmaal aan de lader kan via een ingebouwde computer in het voertuig worden geregeld hoe lang en onder welk tarief (nachtstroom) de auto moet worden opgeladen. Het concept is niet gebonden aan Essent maar simpel te installeren op netwerken van andere energieleveranciers. Met hen zijn echter nog geen afspraken gemaakt.

Essent zegt nu een standaard aan te bieden en te hopen dat de markt hierop inspeelt. Als dat gebeurt, zullen autoproducenten in 2010 voor het eerst tot massaproductie overgaan, zo verwacht Essent. Onder meer Volkswagen, Volvo en Daihatsu houden zich bezig met het ontwikkelen van elektrische wagens. De huidige modellen kunnen drie- à vijfhonderd klometer rijden op een lading. De kosten zouden in vergelijking met benzine, diesel of hybride aanzienlijk lager uitvallen. Er is geen aanschafbelasting (BPM) verschuldigd en geen wegenbelasting. Op een kilowattuur, ter waarde van 20 eurocent, kan acht kilometer gereden worden. Ter vergelijking: een liter diesel kost 1,40 euro en is goed voor zestien kilometer. In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de prijscategorie van kleine middenklassers vallen.