Het duurder maken van het parkeren voor auto’s die bovengemiddeld veel schadelijke stoffen uitstoten of niet over een roetfilter beschikken, past niet in het huidige parkeerbeleid van Rotterdam. Dat laat de woordvoerster van economie- en milieuwethouder Mark Harbers weten in het AD. De wethouder is overigens ook geen voorstander van invoering van hogere parkeertarieven voor oudere, vervuilende auto’s.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer hadden ambtenaren van de ministers Eurlings (verkeer) en Cramer (milieu) laten weten dat een aantal steden, waaronder de grote vier Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, volgend jaar bij wijze van proef de parkeertarieven voor extra vervuilende auto’s zouden mogen optrekken en voor schonere auto’s juist verlagen. Op die manier zou moeten worden bezien of de luchtvervuiling in de steden kan worden teruggedrongen. De gemeente Rotterdam is over het nieuwe beleid echter niet geraadpleegd. Volgens de woordvoerster liggen er ook geen plannen klaar om net als bijvoorbeeld in Amsterdam de stad verboden te verklaren voor auto’s van een zekere leeftijd omdat die meer vervuilende stoffen zouden uitstoten. In Rotterdam blijft de aanpak van de vervuilende auto volgens de woordvoerster voorlopig beperkt tot ‘we gaan er naar kijken’.