In een verhit raadsdebat kreeg gisteravond het omstreden plan van wethouder van Verkeer Tjeerd Herrema (PvdA) steun van de twee coalitiepartijen PvdA en GroenLinks. Vooral de VVD uitte zware kritiek op het voorstel, dat zij een ‘asociaal anti-autoplan’ noemt.

De milieuzone is een van de maatregelen waarmee Amsterdam de luchtkwaliteit wil verbeteren. Herrema benadrukt dat de milieuzone alleen wordt ingevoerd als blijkt dat medio volgend jaar de luchtkwaliteit niet is verbeterd. Herrema, in Dagblad De Pers: "De milieuzone is een middel, geen doel op zich."

Met het besluit van de raad kan de wethouder beginnen met het invoeren van pakket van maatregelen. Vanaf 2009 gaan de parkeertarieven omhoog, komt er een sloopsubsidie voor oude auto’s en wordt het autodelen gestimuleerd. Ook het gebruik van openbaar vervoer en zogenoemde ‘park and ride’-voorzieningen worden aantrekkelijker gemaakt. Pas als blijkt dat deze maatregelen niet het beoogde effect hebben, gaat Herrema over tot de milieuzone. "We willen eerst stimuleren, daarna weren".

Niet alleen vanuit de oppositie in Amsterdam, ook vanuit Den Haag klonk kritiek op het plan. Woensdag nam de Tweede Kamer twee moties aan die het weren van vervuilende auto’s praktisch onmogelijk maken. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) noemt het weren van vervuilende auto’s uit het centrum van Amsterdam een "draconische en onnodige maatregel". Hij dreigt er een stokje voor te steken.