Als alles goed gaat komt er een Europese wetgeving om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 25 procent te verminderen tegen 2012. Maar volgens de milieuorganisatie FOEE staan de politici onder druk om hun voorstellen af te zwakken. Volgens Jeroen Verhoeven van FOEE zetten de autofabrikanten de EU onder druk. "Zij zeggen dat 2012 niet haalbaar is, dat het ten vroegste 2015 mag zijn – ook al zijn die doelstellingen al tien jaar oud… In werkelijkheid zijn die normen wél perfect haalbaar. Niet alleen wij zeggen dat. Wij halen gewoon bestaande studies aan die dat duidelijk aantonen. Maar helaas zie je dat heel wat Europarlementariërs en lidstaten hun positie onder invloed van de autobouwers aan het wijzigen zijn."

Verhoeven benadrukt in het Belgische e-zine Indymedia.be dat de autoindustrie heel veel middelen heeft om te lobbyen: er worden massaal mensen op de politici afgestuurd om hen te overtuigen van zijn gelijk. "Ze komen af met een heleboel drogredenen en desinformatie zoals over risico’s voor de werkgelegenheid – wat niet klopt. Maar politici zijn natuurlijk gevoelig voor dat soort argumenten."

Op de vraag of de werkgelegenheid dan geen gevaar loopt, zegt Verhoeven dat in de VS massaal banen geschrapt worden in de autoindustrie juist omdàt ze de voorbije jaren zijn beziggeweest met het maken van auto’s die enorm veel brandstof verbruiken zoals suv’s en die niemand nog koopt nu de olieprijzen zo stijgen. "De mensen die aan die auto’s werkten worden gewoon ontslagen."

Om zijn argumenten kracht bij te zetten lanceert FOEE  een eigen (denkbeeldig) automerk: Mundo Cars. Verhoeven: "Een auto die veel lichter is, die geen 150 pk heeft, die een topsnelheid heeft die de wettelijke normen respecteert. Met andere woorden een wagen die perfect voldoet aan alle eisen van het normale dagelijkse gebruik, maar wel veel milieuvriendelijker is."

Hij schetst ook het probleem in een notendop van de huidige autofabrikanten: "Als die vandaag de doelstellingen om het verbruik te verminderen niet halen, is dat ironisch genoeg omdat ze nieuwe technologieën vooral gebruiken om auto’s sneller en krachtiger te maken. Dat vertraagt de vooruitgang in het zuiniger maken van de auto’s."