De Europese regels geven aan lidstaten de mogelijkheid om uitstel – zogenoemde derogatie – aan te vragen op het jaar waarin aan de eisen moet worden voldaan. Daarvoor moet een plan worden voorgelegd dat overtuigend laat zien dat het mét uitstel wél lukt om aan die eisen te voldoen. Nederland heeft hiervoor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) opgesteld. Met dit maatregelenpakket en een bijbehorend budget van twee miljard euro voor de periode van 2005 tot 2015 ‘belooft’ Nederland in 2011 te voldoen aan de grenswaarden voor PM-10 en in 2015 aan die voor stikstofdioxide. Dat is ook goed nieuws voor de verschillende bouw- en infrastructuurprojecten die in de parkeerstand staan.
Jan Schuring, programmadirecteur luchtkwaliteit van VROM: "Wat mij betreft zijn brongerichte maatregelen door Europa, zoals uniforme eisen voor schonere motoren van auto’s, motoren, et cetera, het toverwoord. Bij concrete plannen binnen Nederland kun je verder denken aan de subsidie op roetfilters en fiscale maatregelen ten gunste van schone auto’s. Meer lokaal betreffen de maatregelen bijvoorbeeld het schoner maken van stadsbussen via concessies, het ‘verschonen’ van het gemeentelijke wagenpark en het aanpassen van de verkeerscirculatie."
Er wordt ook nagedacht over stimuleringsmaatregelen om bestelauto’s schoner te krijgen en/of om schonere vrachtauto’s sneller op de markt te brengen.
Maatregelen |
Beschikbaar budget (bedragen in miljoenen euro’s) |
Generieke maatregelen kabinet: • versneld verschonen dieselwegverkeer • stimuleringsmaatregelen in de landbouw • subsidieregeling binnenvaartschepen |
525 |
Locatiespecifieke maatregelen gemeenten: • maatregelen woningbouw, wegen en bedrijventerreinen |
710*
|
Maatregelen rondom hoofdwegennet: • oplossen knelpunten |
625 |
Innovatief onderzoeksspoor • onderzoek maatregelen rond snelwegen en in landbouw |
30 |
Totaal |
1.890 |
* 370 miljoen vanuit het Rijk , 340 miljoen cofinanciering gemeenten