Het gaat om een business case voor milieuvriendelijk design en constructie. Toyota streeft naar nieuwe gebouwen en naar een verregaande reductie van waterverbruik, energieverbruik en CO2-emissie te realiseren.

De verbeteringen zullen de dealers voor tien miljoen euro aan operationele kosten besparen en tot twaalf procent minder CO2-emissie opleveren. Volgens Toyota moet niet alleen het product maar ook de totale organisatie in een betere verhouding tot het milieu komen te staan.

 

In Malmö in Zweden wordt een bestaande dealer helemaal aangepast, onder meer met een dak van gras. Dit betekent uiteindelijk een halvering van de CO2-uitstoot en een kostenreductie van 135 duizend euro per jaar in operationele kosten. In Frankrijk, in La Rochelle, komt een nieuwe dealer met zonnepanelen boven de parkeerplaatsen. Die zullen tweehonderddduizend kilowattuur aan energie per jaar opleveren. Het gebouw is geheel CO2-neutraal. In 2015 wil Toyota het hele netwerk ISO 1400 gecertificeerd hebben (een milieucertificering).

Toyota beperkt zich niet tot de dealers, ook twee fabrieken in Frankrijk en Engeland (TMMF en TMUK) moeten met plannen komen. Zo moet het waterverbruik met een kwart naar beneden.