Strobl meent dat we teveel worden afgeleid door bijna hysterische verhalen over de brandstofcel. "We werken al jaren met die techniek en voorlopig is dat alleen rendabel als je over kleinere cellen spreekt. BMW zal dat op afzienbare termijn introduceren. Een kleine en zeer stille brandstofcel van 5 kW die de accu vervangt en allerlei andere taken op zich kan nemen. Dank aan standverwarming of -koeling bijvoorbeeld. We hebben nog maar een accucelletje ter grootte van een camerabatterij nodig om de brandstofcel op te starten."

Waterstof is voorlopig te kostbaar, nergens te koop is en lastig is mee te nemen. Strobl: "Ja en nee. Inderdaad moet er snel aan een infrastructuur worden gewerkt maar het produceren van waterstof is echt geen science fiction. Voor industrieel gebruik gebeurt dat al en om het ook voor gebruik in de auto rendabel te maken, hoeft de olieprijs nog maar iets verder te stijgen. Je kunt simpel uitrekenen dat het omslagpunt ergens rond een verdubbeling van de huidige olieprijs ligt: zo tussen de 200 en 250 dollar per vat. En het kon wel eens eerder zover zijn dan we denken."

 

Meer hierover in Automobiel management 13 van 18 juli.