Nieuwe Amerikaanse autofabrikant komt met hybride benzine-waterstofmotor

How fast can you make water go?’. Dat motto is van Ronn Motor Company en zegt alles over de nieuwe raceauto die de autowereld inmiddels rijker is: de Scorpion. Een heuse eco-racer, vanaf dit najaar te koop.

Een hybride, maar dan met benzine en waterstof. Dus niet met hulp van een elektromotor, zoals de Prius. En niet zoals een BMW met alleen maar waterstof als brandstof voor de (traditionele) motor maar met een nieuwe vorm van hybridetechniek, die Ronn Hydrogen Fuel Injection (HFI) heeft gedoopt. Het brandstofverbruik wordt teruggebracht met zo’n twintig tot veertig procent en de CO2-emissie is nagenoeg nul, aldus het bedrijf. Verbruik: 1 op 15. Dat maakt de met de hand gebouwde auto met koolstofvezel carrosserie en middenmotor (3.5-V6) nogal vernieuwend.

Ronn Motor Company is een piepjonge maar wel degelijk beursgenoteerde autofabrikant. Opgericht in november 2007, gevestigd in Austin, Texas in de VS. Gespecialiseerd in alternatieve aandrijfsystemen én attractieve looks.

In de Scorpion huist een aluminium V6 3,5 liter V-Tech van Acura (Honda). Twee turbo’s en een zelf ontwikkelde intercooler pimpen het standaard vermogen van krap 300 tot dik 450 pk. (0-100 km/u: 3,5 seconde).

Of de Ronn Scorpion naar Europa komt, is nog niet duidelijk. De auto, volgens Ronn ‘exclusieve vormgeving en compromisloze technische prestaties die uitmonden in een ultieme rijervaring’, moet 150 duizend dollar kosten. Er worden er tweehonderd gebouwd. Wie wil reserveren, moet een aanbetaling storten van 25 mille.

De Scorpion heeft zijn eerste onderscheiding al binnen. Afgelopen dinsdag (29 juli) is de eco-exoot uitgeroepen tot Publishers Choice door duPont REGISTRY, de marktplaats voor luxe en lifestyle (auto’s, villa’s en jachten). Opmerkelijk: het net door Fiat in Nederland officieel geïntroduceerde nieuwe ‘merk’ Abarth heeft ook een schorpioen als logo.

 

 

 

Nieuwe Amerikaanse autofabrikant komt met hybride benzine-waterstofmotor - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Amerikaanse autofabrikant komt met hybride benzine-waterstofmotor

How fast can you make water go?’. Dat motto is van Ronn Motor Company en zegt alles over de nieuwe raceauto die de autowereld inmiddels rijker is: de Scorpion. Een heuse eco-racer, vanaf dit najaar te koop.

Een hybride, maar dan met benzine en waterstof. Dus niet met hulp van een elektromotor, zoals de Prius. En niet zoals een BMW met alleen maar waterstof als brandstof voor de (traditionele) motor maar met een nieuwe vorm van hybridetechniek, die Ronn Hydrogen Fuel Injection (HFI) heeft gedoopt. Het brandstofverbruik wordt teruggebracht met zo’n twintig tot veertig procent en de CO2-emissie is nagenoeg nul, aldus het bedrijf. Verbruik: 1 op 15. Dat maakt de met de hand gebouwde auto met koolstofvezel carrosserie en middenmotor (3.5-V6) nogal vernieuwend.

Ronn Motor Company is een piepjonge maar wel degelijk beursgenoteerde autofabrikant. Opgericht in november 2007, gevestigd in Austin, Texas in de VS. Gespecialiseerd in alternatieve aandrijfsystemen én attractieve looks.

In de Scorpion huist een aluminium V6 3,5 liter V-Tech van Acura (Honda). Twee turbo’s en een zelf ontwikkelde intercooler pimpen het standaard vermogen van krap 300 tot dik 450 pk. (0-100 km/u: 3,5 seconde).

Of de Ronn Scorpion naar Europa komt, is nog niet duidelijk. De auto, volgens Ronn ‘exclusieve vormgeving en compromisloze technische prestaties die uitmonden in een ultieme rijervaring’, moet 150 duizend dollar kosten. Er worden er tweehonderd gebouwd. Wie wil reserveren, moet een aanbetaling storten van 25 mille.

De Scorpion heeft zijn eerste onderscheiding al binnen. Afgelopen dinsdag (29 juli) is de eco-exoot uitgeroepen tot Publishers Choice door duPont REGISTRY, de marktplaats voor luxe en lifestyle (auto’s, villa’s en jachten). Opmerkelijk: het net door Fiat in Nederland officieel geïntroduceerde nieuwe ‘merk’ Abarth heeft ook een schorpioen als logo.