Dat is een conclusie van de Europese milieukoepel T&E in een gisteren verschenen rapport. BMW’s verbruikten vorig jaar gemiddeld 7,3 procent minder brandstof dan in 2006. Dat cijfer heeft betrekking op de gehele vloot van het Duitse merk. De andere Europese producenten kwamen gemiddeld niet verder dan een brandstofreductie van zegge en schrijve 1,7 procent.

 

‘Dat is bij lange na niet voldoende om aan de doelstellingen te voldoen’, aldus de onderzoekers. De uitstoot van koolstofdioxide draagt bij aan de opwarming van de aarde. De Europese Commissie wil daarom dat nieuwe auto’s in 2012 maximaal 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. De zuinigste merken Fiat en PSA Peugeot Citroën zitten daar zelfs nog ver boven en komen nu op gemiddeld 141 gram. Vooral producenten van grote krachtige auto’s zoals BMW, Mercedes-Benz en Porsche zitten daar logischerwijs ver boven omdat die auto’s veel brandstof verbruiken.

 

Brussel dreigt met boetes voor fabrikanten die de doelstelling niet halen. Duitsland en Frankrijk sturen aan op versoepeling van de eisen in een poging hun eigen autofabrieken uit de wind te houden. Binnenkort buigt het Europees Parlement zich hierover en de doelstellingen zijn al eerder afgezwakt.

 

Volgens de onderzoekers blijft de CO2-reductie vooral achter omdat fabrikanten te zware modellen produceren. Het gemiddelde gewicht van een Europese auto nam tien kilo toe tot 1382 kilo.

 

(bron: T&E, FD en Het Parool)