Bovendien komt er ook nog een uitzondering voor fabrikanten die minder dan driehonderdduizend auto’s per jaar maken. Dat blijkt uit een compromisstandpunt van de milieu- en industriespecialisten onder de Europarlementsleden. De industriecommissie stemt maandagavond vrijwel zeker in met de tekst. PvdA-Europarlementslid Corbey (foto), lid van beide commissies, is teleurgesteld. Vooral de uitzondering voor fabrikanten houdt de deur open voor vervuilende sportwagens, vindt zij. Het parlement wil deze en komende maand overleggen met de EU-landen voor een akkoord. De Nederlandse minister Cramer (Milieu) pleitte eerder voor strengere in plaats van soepelere normen. Ze wil juist hogere boetes voor fabrikanten die de normen niet halen. Toine Manders (VVD) is voor versoepeling: "Europa heeft nog een sterke autoindustrie. Het zou zonde zijn als we die om zeep helpen. De CO2-uitstoot moet je vooral op wereldniveau beperken. Niet alleen door auto’s in Europa.”

 

Vooral Duitse en Franse Europarlementsleden zijn logischerwijs de motor achter de afzwakking, zij gooien het op behoud van werkgelegenheid. De Duitse bondskanselier Angela Merkel had er eerder al voor gepleit de fabrikanten van zware auto’s te ontzien. Duitsland maakt veel zware en krachtige auto’s, zoals Mercedes-Benz, BMW, Audi en Porsche. Het plan van de Europese Commissie was dat nieuwe auto’s in 2012 nog maar 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Nu is dat gemiddeld 158 gram. Het uitermate winstgevende Porsche is momenteel koploper met 297 gram per kilometer. Bij Porsche werken maar twaalfduizend mensen maar het bedrijf is grootaandeelhouder van Volkswagen en zal binnen niet al te lange tijd absolute zeggenschap verkrijgen bij Volkswagen AG.