De sector wil naast de investeringen die worden gedaan voor alternatieve brandstoffen als biofuels, waterstof of de brandstofcel óók weer geld steken in het aloude alternatief autogas. De adviesprijs van lpg is gemiddeld 70 eurocent per liter, terwijl voor diesel 1,34 euro en benzine 1,60 euro wordt betaald.

 

Volkswagen gaat in Nederland de nieuwe, zesde generatie Golf onder meer af fabriek leveren met autogasinstallatie. Volgend jaar moet die uitvoering op de markt komen. Ford heeft serieuze plannen om een lpg- model van de Focus en de C-Max voor Nederland te introduceren. Voor auto’s met een in de fabriek gemonteerde lpg-installatie geldt in Nederland een gunstiger milieulabel omdat er minder CO2 wordt geproduceerd. Datzelfde geldt al voor modellen met een aardgasinstallatie (CNG). Dat kan enkele honderden euro’s schelen. Volgens Bovag is het – na een enkele introductie van een lpg-Volvo in het verleden – bijna uniek dat meerdere autofabrikanten nu ineens met lpg-modellen komen. "Hopelijk zal de overheid dit steunen met een belastingvoordeel bij de aanschafprijs, zoals bijvoorbeeld het bpm-vrij maken van de autogasinstallatie", zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf.

 

Volgens Ford en Volkswagen moeten voor het milieu alle mogelijkheden worden benut. "Lpg is misschien niet dé oplossing maar het levert wel heel snel milieuwinst op. De infrastructuur voor distributie ligt er al en dat kun je van de andere alternatieve brandstoffen nog niet zeggen", zegt een woordvoerder van Ford. De Nederlandse consument krijgt ook zelf steeds meer oog voor lpg. In juli 2008 werden al twee keer zoveel lpg-tanks in auto’s ingebouwd door consumenten als in dezelfde maand in 2007.