De Europese ambities om een van de meest concurrerende en milieuvriendelijke economieën te zijn gaan dan hand in hand met het ondersteunen van de economie, zo stelt voorzitter José Barroso van de Europese Commissie.
In het woensdag gepresenteerde economische hulpprogramma koppelt Barroso snelle oppeppers voor de slecht draaiende economie aan langetermijndoelen die zijn vastgelegd in de Europese Lissabon-strategie en in de klimaatdoelen. Barroso sloeg zelfs een ongekend optimistische toon aan, aldus Het Financieele Dagblad: ‘We kunnen deze crisis omzetten in een kans. We willen slimme en schone groei stimuleren. Met pessimisme zullen we het probleem niet oplossen.’
Frankrijk en Duitsland zoeken naarstig naar manieren om hun auto-industrieën te hulp te schieten. Die kampen met een forse terugloop van de vraag. De industrie heeft al geopperd dat de EU voor veertig miljard euro steun moet verlenen. De Commissie stelt een programma voor ‘groene auto’s’ voor van vijf miljard euro, grotendeels te financieren via leningen van de Europese Investeringsbank.
Dat voorstel komt Barroso op flinke kritiek van milieuorganisaties te staan. ‘Dit is de terugkeer naar een falend beleid: ouderwets geld uitdelen aan autofabrikanten’, aldus Jos Dings van milieuorganisatie Transport & Environment. PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey vindt het voorstel ‘een verkeerd signaal’. ‘Jarenlang heeft de industrie beloofd schonere en zuiniger auto’s te produceren zonder iets te doen.’
De afgelopen weken heeft eurocommissaris Günter Verheugen van industrie zich positief uitgelaten over hulp aan de auto-industrie, specifiek aan Opel. Zijn collega Neelie Kroes van mededinging heeft de EU-landen juist gewaarschuwd níet in een steunrace met de Verenigde Staten terecht te komen. Barroso zei dat er ‘op andere plekken’ steunplannen voor de auto-industrie zijn die ‘in duidelijke overtreding zijn met de regels van de WTO’.