Voorafgaand aan de daadwerkelijke massaproducie wordt eind 2009 een bescheiden serieproductie opgezet van de elektrische Smart en kort daarna van de Mercedes A- en B-klasse, voorzien van lithium-ion accu’s, zo meldt het zakenblad Wirtschaftswoche.
Vanaf 2012 gaat ditzelfde dan op grotere schaal gebeuren. De betreffende auto’s zullen in de bestaande fabriek in Rastatt (Baden-Württemberg) worden gebouwd. De elektrisch aangedreven Mercedes-modellen komen in twee varianten: met volledig elektrische voeding en met een zogenoemde range-extender. Dit laatste betekent dat tevens een kleine verbrandingsmotor wordt toegepast om de accu’s onder het rijden weer op te laden, volgens hetzelfde principe als de Chevrolet Volt. Volgens officieel niet bevestigde berichten zou Daimler van plan zijn om een prototype te laten zien op de Detroit-autohow in januari.
De Mercedes A- en B-modellen zijn door hun sandwichbodemconcept extra geschikt voor elektrotoepassing, omdat de ruimtevragende accu’s prima in die bodem kunnen worden ondergebracht. Naar verluidt, zouden enkele concurrenten dan ook al hun belangstelling voor het betreffende platform hebben laten blijken.