Veertig procent nieuwe auto’s heeft al A- of B-label

De helft van de jongeren en van de vrouwen koopt energiezuinige auto’s. Ook leasemaatschappijen letten erg op ‘groene labels’.

Nu al is ruim veertig procent van de nieuw verkochte auto’s in ons land voorzien van een zuinig A- of B-label. Vorig jaar was dat nog maar 22 procent. De brandstofprijzen en het bpm-voordeel hebben al een grote invloed op het koopgedrag van autoconsumenten. Brandstofminnende auto’s met F- en G-label zijn daarentegen in afzet gehalveerd. Dit blijkt uit de jongste cijfers van RDC Datacentrum, de grootste informatiseerder in de mobiliteitsector. Zie ook Verkoopcijfers in november.
De verkoop van auto’s in de zuinigste categorie (met A-label) nam sterk toe. In de eerste elf maanden van dit jaar werden er 56 duizend nieuwe auto’s met A-label afgeleverd, vorig jaar in dezelfde periode nog maar 25 duizend, een toename van 121 procent. Ook de verkoop van auto’s met B-label nam sterk toe: 143 duizend auto’s in 2008 tegenover 84 duizend auto’s in 2007, een stijging van 71 procent. Ter stimulering van deze zogenaamde groene labels krijgt de consument sinds begin dit jaar een bpm-korting van veertienhonderd euro op een A-label auto, voor een B-label auto is deze korting zevenhonderd euro. Vanaf zuinigheidscategorie ‘D’ betaalt de consument een oplopend malusbedrag. Leasemaatschappijen zijn gretige kopers van zuinige auto’s: bijna 47 procent van hun auto aankopen betreft een exemplaar met A- of B-label. Voor particulieren en fleetowners ligt dit op ruim 39 procent. De kleinzakelijke markt (mkb) blijft achter met 28,5 procent.
Ook opvallend is dat met name jongeren (50 procent van de autokopers tot 35 jaar koopt een auto met A- of B-label) en vrouwen (48 procent van de vrouwelijke kopers koopt A/B-label) hun oog hebben laten vallen op een zuinige auto. Zie ook Nieuwe CO2-uitstootnorm is tandenloze tijger volgens Natuur & Milieu.
De populairste auto in de zuinigheidscategorieën A en B is de Opel Corsa, op de voet gevolgd door de Toyota Aygo en Ford Focus. Peugeot is hier het bestverkochte merk, op afstand gevolgd door Toyota, Opel en Ford. Wanneer de totaalverkoop van ieder merk in de vergelijking wordt betrokken ontstaat een ander beeld: Smart levert namelijk vrijwel uitsluitend (98 procent) auto’s met A/B-labels, gevolgd door Honda (74) en Mini (70 procent).

 

 

 

Periode: januari t/m november


Verkopen naar energielabel

 

 

 

 

 

energielabel

2008

2007

%+/-

bonus/malus in €*

A

56.330

25.462

121,2%

-1.400

B

143.082

83.717

70,9%

-700

C

139.178

170.313

-18,3%

0

D

99.547

130.854

-23,9%

400

E

31.461

47.463

-33,7%

800

F

11.079

20.208

-45,2%

1.200

G

6.813

12.105

-43,7%

1.600

onbekend

5.366

6.556

-18,2%

 

 

492.856

496.678

-0,8%

 

* afwijkende bonusbedragen voor hybride auto’s: A-label -€ 6.400, B-label: -€ 3.200

 

           

 


Verkopen AB-labels naar koperscategorie

koperscategorie

2008

2007

%+/-

% AB-labels in 2008

privé

84.945

43.364

95,9%

39,4%

leasing

71.146

42.447

67,6%

46,9%

verhuur

10.510

7.765

35,4%

41,3%

kleinzakelijk

10.155

4.656

118,1%

28,5%

fleetowner

6.737

3.005

124,2%

39,3%

overige/onbekend

15.919

7.942

100,4%

 

 

199.412

109.179

82,6%

40,5%

 

 

AB-labels modellen top-10

 

 

Model

2008

2007

%+/-

1

Opel Corsa

12.259

10.367

18,3%

2

Toyota Aygo

11.948

8.589

39,1%

3

Ford Focus

10.645

9.659

10,2%

4

Peugeot 308

8.072

1.014

696,1%

5

Peugeot 207

7.404

4.627

60,0%

6

Peugeot 107

6.746

4.837

39,5%

7

Citroën C1

6.556

5.249

24,9%

8

Volkswagen Golf

6.522

1.123

480,8%

9

Toyota Prius

6.475

0

++

10

Hyundai i10

6.333

0

++

 

 

199.412

109.179

82,6%

 

Veertig procent nieuwe auto’s heeft al A- of B-label - Automobielmanagement.nl

Veertig procent nieuwe auto’s heeft al A- of B-label

De helft van de jongeren en van de vrouwen koopt energiezuinige auto’s. Ook leasemaatschappijen letten erg op ‘groene labels’.

Nu al is ruim veertig procent van de nieuw verkochte auto’s in ons land voorzien van een zuinig A- of B-label. Vorig jaar was dat nog maar 22 procent. De brandstofprijzen en het bpm-voordeel hebben al een grote invloed op het koopgedrag van autoconsumenten. Brandstofminnende auto’s met F- en G-label zijn daarentegen in afzet gehalveerd. Dit blijkt uit de jongste cijfers van RDC Datacentrum, de grootste informatiseerder in de mobiliteitsector. Zie ook Verkoopcijfers in november.
De verkoop van auto’s in de zuinigste categorie (met A-label) nam sterk toe. In de eerste elf maanden van dit jaar werden er 56 duizend nieuwe auto’s met A-label afgeleverd, vorig jaar in dezelfde periode nog maar 25 duizend, een toename van 121 procent. Ook de verkoop van auto’s met B-label nam sterk toe: 143 duizend auto’s in 2008 tegenover 84 duizend auto’s in 2007, een stijging van 71 procent. Ter stimulering van deze zogenaamde groene labels krijgt de consument sinds begin dit jaar een bpm-korting van veertienhonderd euro op een A-label auto, voor een B-label auto is deze korting zevenhonderd euro. Vanaf zuinigheidscategorie ‘D’ betaalt de consument een oplopend malusbedrag. Leasemaatschappijen zijn gretige kopers van zuinige auto’s: bijna 47 procent van hun auto aankopen betreft een exemplaar met A- of B-label. Voor particulieren en fleetowners ligt dit op ruim 39 procent. De kleinzakelijke markt (mkb) blijft achter met 28,5 procent.
Ook opvallend is dat met name jongeren (50 procent van de autokopers tot 35 jaar koopt een auto met A- of B-label) en vrouwen (48 procent van de vrouwelijke kopers koopt A/B-label) hun oog hebben laten vallen op een zuinige auto. Zie ook Nieuwe CO2-uitstootnorm is tandenloze tijger volgens Natuur & Milieu.
De populairste auto in de zuinigheidscategorieën A en B is de Opel Corsa, op de voet gevolgd door de Toyota Aygo en Ford Focus. Peugeot is hier het bestverkochte merk, op afstand gevolgd door Toyota, Opel en Ford. Wanneer de totaalverkoop van ieder merk in de vergelijking wordt betrokken ontstaat een ander beeld: Smart levert namelijk vrijwel uitsluitend (98 procent) auto’s met A/B-labels, gevolgd door Honda (74) en Mini (70 procent).

 

 

 

Periode: januari t/m november


Verkopen naar energielabel

 

 

 

 

 

energielabel

2008

2007

%+/-

bonus/malus in €*

A

56.330

25.462

121,2%

-1.400

B

143.082

83.717

70,9%

-700

C

139.178

170.313

-18,3%

0

D

99.547

130.854

-23,9%

400

E

31.461

47.463

-33,7%

800

F

11.079

20.208

-45,2%

1.200

G

6.813

12.105

-43,7%

1.600

onbekend

5.366

6.556

-18,2%

 

 

492.856

496.678

-0,8%

 

* afwijkende bonusbedragen voor hybride auto’s: A-label -€ 6.400, B-label: -€ 3.200

 

           

 


Verkopen AB-labels naar koperscategorie

koperscategorie

2008

2007

%+/-

% AB-labels in 2008

privé

84.945

43.364

95,9%

39,4%

leasing

71.146

42.447

67,6%

46,9%

verhuur

10.510

7.765

35,4%

41,3%

kleinzakelijk

10.155

4.656

118,1%

28,5%

fleetowner

6.737

3.005

124,2%

39,3%

overige/onbekend

15.919

7.942

100,4%

 

 

199.412

109.179

82,6%

40,5%

 

 

AB-labels modellen top-10

 

 

Model

2008

2007

%+/-

1

Opel Corsa

12.259

10.367

18,3%

2

Toyota Aygo

11.948

8.589

39,1%

3

Ford Focus

10.645

9.659

10,2%

4

Peugeot 308

8.072

1.014

696,1%

5

Peugeot 207

7.404

4.627

60,0%

6

Peugeot 107

6.746

4.837

39,5%

7

Citroën C1

6.556

5.249

24,9%

8

Volkswagen Golf

6.522

1.123

480,8%

9

Toyota Prius

6.475

0

++

10

Hyundai i10

6.333

0

++

 

 

199.412

109.179

82,6%