Milieuzone oude auto’s Amsterdam niet voor 2010

Het lukt het Amsterdamse stadsbestuur niet vervuilende personenauto’s van voor 1993 nog deze collegeperiode uit Amsterdam te weren. De ‘milieuzone’ is er op z’n vroegst een paar maanden na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.

Het jaar uitstel is een zware tegenvaller voor GroenLinks, waarvoor de milieuzone een prestigezaak is. Milieuwethouder Marijke Vos heeft haast om te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Maar voor invoering van de zone is een wetswijziging nodig en die laat op zich wachten, zo schrijft de gemeente in een notitie van begin november die nu pas aan de raad is verzonden. De milieuzone, het gebied binnen de ringweg A10 met uitzondering van Amsterdam-Noord, treft de meeste benzineauto’s van vóór 1993 zonder driewegkatalysator en dieselauto’s ouder dan 1997.
Dit voorjaar wordt de uitslag bekend van een onderzoek naar het nut van de zone, dat is gehouden omdat de Tweede Kamer en het kabinet het effect op de luchtkwaliteit betwisten. Aanvankelijk hoopte het stadsbestuur meteen hierna de milieuzone in te voeren. Sinds oktober geldt wel een milieuzone voor vrachtwagens zonder roetfilter met een dieselmotor ouder dan het Euro 2-model. Vanaf vrijdag krijgen overtreders een boete van 150 euro, waarschuwt Het Parool.
Het televisieprogramma Radar toonde in april vorig jaar aan dat het weren van oude auto’s niet de oplossing is. Uit eigen onderzoek van Radar bleek dat nieuwere auto’s meer kunnen vervuilen dan oudere auto’s. Er is daarbij gekeken naar de uitstoot van PM2,5 (heel kleine fijnstofdeeltjes) en naar stikstofoxide en stikstofdioxide. Radar heeft de uitstoot van een Peugeot 205 uit 1991 vergeleken met die van een Peugeot 205 uit 1998. Ook is een Nissan Sunny uit 1991 vergeleken met een Nissan Sunny uit 1994. Verder is een Kia Carnival diesel uit 2002 doorgemeten, een 2CV uit 1987 is getest plus een splinternieuwe Land Rover.

Conclusie: auto’s van voor 1992 zijn niet veel vervuilender dan auto’s van na 1992. Er wordt dus op oneerlijke gronden een onderscheid gemaakt.
De gemeente stelt subsidie beschikbaar voor de mensen die door dit plan gedupeerd worden. Deze subsidie wordt sloopsubsidie genoemd. Mensen die hun diesel laten slopen kunnen rekenen op een subsidie van duizend euro. Voor bezitters van een personenauto van voor 1992 stelt de gemeente een subsidie van vijfhonderd euro beschikbaar. Voorwaarde voor deze laatste subsidie is dat mensen een auto kopen die na 1997 is geproduceerd.

Naast het feit dat niet alle gedupeerden aanspraak kunnen maken op de sloopsubsidie, is de hoogte van het bedrag ontoereikend. Voor vijfhonderd euro zal het moeilijk zijn een auto van na 1997 aan te schaffen. De gemeente jaagt de gedupeerden met dit voorstel dus alsnog op kosten. Ook de ANWB is het niet eens met dit onderdeel van het plan. Zie voor de metingen van Radar: www.trosradar.nl
Zie ook: Onderzoek naar biobrandstoffen

Milieuzone oude auto’s Amsterdam niet voor 2010 - Automobielmanagement.nl

Milieuzone oude auto’s Amsterdam niet voor 2010

Het lukt het Amsterdamse stadsbestuur niet vervuilende personenauto’s van voor 1993 nog deze collegeperiode uit Amsterdam te weren. De ‘milieuzone’ is er op z’n vroegst een paar maanden na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.

Het jaar uitstel is een zware tegenvaller voor GroenLinks, waarvoor de milieuzone een prestigezaak is. Milieuwethouder Marijke Vos heeft haast om te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Maar voor invoering van de zone is een wetswijziging nodig en die laat op zich wachten, zo schrijft de gemeente in een notitie van begin november die nu pas aan de raad is verzonden. De milieuzone, het gebied binnen de ringweg A10 met uitzondering van Amsterdam-Noord, treft de meeste benzineauto’s van vóór 1993 zonder driewegkatalysator en dieselauto’s ouder dan 1997.
Dit voorjaar wordt de uitslag bekend van een onderzoek naar het nut van de zone, dat is gehouden omdat de Tweede Kamer en het kabinet het effect op de luchtkwaliteit betwisten. Aanvankelijk hoopte het stadsbestuur meteen hierna de milieuzone in te voeren. Sinds oktober geldt wel een milieuzone voor vrachtwagens zonder roetfilter met een dieselmotor ouder dan het Euro 2-model. Vanaf vrijdag krijgen overtreders een boete van 150 euro, waarschuwt Het Parool.
Het televisieprogramma Radar toonde in april vorig jaar aan dat het weren van oude auto’s niet de oplossing is. Uit eigen onderzoek van Radar bleek dat nieuwere auto’s meer kunnen vervuilen dan oudere auto’s. Er is daarbij gekeken naar de uitstoot van PM2,5 (heel kleine fijnstofdeeltjes) en naar stikstofoxide en stikstofdioxide. Radar heeft de uitstoot van een Peugeot 205 uit 1991 vergeleken met die van een Peugeot 205 uit 1998. Ook is een Nissan Sunny uit 1991 vergeleken met een Nissan Sunny uit 1994. Verder is een Kia Carnival diesel uit 2002 doorgemeten, een 2CV uit 1987 is getest plus een splinternieuwe Land Rover.

Conclusie: auto’s van voor 1992 zijn niet veel vervuilender dan auto’s van na 1992. Er wordt dus op oneerlijke gronden een onderscheid gemaakt.
De gemeente stelt subsidie beschikbaar voor de mensen die door dit plan gedupeerd worden. Deze subsidie wordt sloopsubsidie genoemd. Mensen die hun diesel laten slopen kunnen rekenen op een subsidie van duizend euro. Voor bezitters van een personenauto van voor 1992 stelt de gemeente een subsidie van vijfhonderd euro beschikbaar. Voorwaarde voor deze laatste subsidie is dat mensen een auto kopen die na 1997 is geproduceerd.

Naast het feit dat niet alle gedupeerden aanspraak kunnen maken op de sloopsubsidie, is de hoogte van het bedrag ontoereikend. Voor vijfhonderd euro zal het moeilijk zijn een auto van na 1997 aan te schaffen. De gemeente jaagt de gedupeerden met dit voorstel dus alsnog op kosten. Ook de ANWB is het niet eens met dit onderdeel van het plan. Zie voor de metingen van Radar: www.trosradar.nl
Zie ook: Onderzoek naar biobrandstoffen