Rijden op aardgas niet veel beter voor milieu dan diesel

Uit onderzoek van TNO in samenwerking met VARA tv-programma Nieuwslicht blijkt dat aardgas op het gebied van CO2 slechter is dan diesel. De milieuwinst op het gebied van smogvorming biedt op z’n best tijdelijk soelaas.

Vanaf 2014 moeten alle auto’s aan strengere normen voldoen op het gebied van smogvormende stoffen waardoor aardgas z’n voorsprong verliest. Ondertussen zijn er enorme investeringen nodig om aardgas als transportbrandstof beschikbaar te maken. Investeringen die voor een groot deel door de overheid gedragen worden omdat traditionele brandstofleveranciers zoals Shell aardgas als transportbrandstof niet zien zitten.
Dat roept de vraag op: is al dat geld voor aardgas als autobrandstof gerechtvaardigd? Een aardgasauto stoot evenveel CO2 en bijna evenveel fijnstof uit als een moderne dieselauto.

De overheid stimuleert het rijden op aardgas onder meer met subsidies en lagere wegenbelasting voor mensen die beslissen over te stappen op een aardgasauto, omdat aardgas schoner zou zijn dan benzine en diesel.
De betreffende editie (14 januari) van het programma Nieuwslicht is te zien op http://omroep.vara.nl.

 

Reacties

Wat allang bekend was !! en onze overheid blijft er miljoenen inpompen.
Waar blijft de vergelijking met het door Nederlanders zo gekoesterde LPG ?

Geplaatst door: Ron Visser op
Rijden op aardgas niet veel beter voor milieu dan diesel - Automobielmanagement.nl

Rijden op aardgas niet veel beter voor milieu dan diesel

Uit onderzoek van TNO in samenwerking met VARA tv-programma Nieuwslicht blijkt dat aardgas op het gebied van CO2 slechter is dan diesel. De milieuwinst op het gebied van smogvorming biedt op z’n best tijdelijk soelaas.

Vanaf 2014 moeten alle auto’s aan strengere normen voldoen op het gebied van smogvormende stoffen waardoor aardgas z’n voorsprong verliest. Ondertussen zijn er enorme investeringen nodig om aardgas als transportbrandstof beschikbaar te maken. Investeringen die voor een groot deel door de overheid gedragen worden omdat traditionele brandstofleveranciers zoals Shell aardgas als transportbrandstof niet zien zitten.
Dat roept de vraag op: is al dat geld voor aardgas als autobrandstof gerechtvaardigd? Een aardgasauto stoot evenveel CO2 en bijna evenveel fijnstof uit als een moderne dieselauto.

De overheid stimuleert het rijden op aardgas onder meer met subsidies en lagere wegenbelasting voor mensen die beslissen over te stappen op een aardgasauto, omdat aardgas schoner zou zijn dan benzine en diesel.
De betreffende editie (14 januari) van het programma Nieuwslicht is te zien op http://omroep.vara.nl.

 

Reacties

Wat allang bekend was !! en onze overheid blijft er miljoenen inpompen.
Waar blijft de vergelijking met het door Nederlanders zo gekoesterde LPG ?

Geplaatst door: Ron Visser op