‘Wij zijn verheugd dat minister Cramer en een meerderheid in de Kamer warm lopen voor het idee’, zegt Bovag. ‘Een paar procent van het wagenpark is verantwoordelijk voor tientallen procenten van de schadelijke uitstoot van personenwagens. Als die uit het verkeer worden gehaald, boek je een forse milieuwinst.’ Bovag en RAI Vereniging komen met een plan. In Duitsland staan de mensen in de rij om de premie van 2500 euro te incasseren die ze krijgen als ze een oude auto inruilen voor een nieuwe.
Toch zou het zou onverstandig zijn deze regeling over te nemen, waarschuwt Het Financieele Dagblad. De zogenoemde Abwrackprämie wordt door de Duitse regering graag gebracht als stimulans voor een beter milieu. Er worden immers vervuilende auto’s van de weg gehaald. Daarvoor in de plaats komen schone, nieuwe modelletjes. Maar dit milieuverhaal snijdt slechts ten dele hout, zegt de krant in zijn hoofdcommentaar van afgelopen zaterdag. ‘Het is zonder enige twijfel zo dat auto’s uit de vorige eeuw meer roet en CO2 uitstoten dan nieuwe auto’s. Maar er is ook reden om aan te nemen dat er op korte termijn nog veel schonere auto’s tegen een redelijke prijs beschikbaar komen. Zeker nu het milieu hoog op de agenda staat van vrijwel alle wereldleiders en autoproducenten. Over een aantal jaar is de elektrische auto misschien wel rijp voor het grote publiek.’
Nederland kan de Duitsers op een ander punt te volgen, betoogt het FD: het verlagen van de motorrijtuigenbelasting voor relatief groene auto’s. Nederland heeft vorig jaar al een stap gezet in die richting. ‘Dat is slim. Het heeft dezelfde positieve effecten als een slooppremie, is goedkoper en spreidt de vervanging van oude auto’s beter in de tijd.’
Bijkomend probleem is namelijk de recycling. In Duitsland dreigen slopers dit jaar te worden overspoeld met zeshonderdduizend auto’s. De sloopsector vraagt zich nu al hardop af of hij het allemaal wel op een milieuvriendelijke manier kan verwerken. Bovendien groeit de angst voor zwarte handel in oude onderdelen. Voor Duitsland zijn die argumenten uiteindelijk toch minder belangrijk. Het land heeft een enorme auto-industrie die op de rand van de afgrond balanceert. De druk op de politiek om de autoproducenten te steunen is groot. Voor Nederland, dat vrijwel al zijn auto’s importeert, pakt die rekensom heel anders uit. Een slooppremie is niet de beste manier om de Nederlandse economie te ondersteunen. Het sloopgeld – in Duitsland anderhalf miljard euro – moet beter kunnen worden besteed.

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding