Dat gebeurde nadat Groen Rijden zich had gepresenteerd met zijn initiatief om de publieke sector en zijn medewerkers in nieuwe en dus schonere auto’s te laten rijden. De twee organisaties legden vast op welke wijze de door Groen Rijden aangeleverde en verouderde auto’s door contractpartners van ARN verwerkt worden.
In samenwerking met de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) creëerde Groen Rijden BV voorwaarden die het mogelijk maken een belangrijk deel van het oude, vervuilende deel van het Nederlandse wagenpark te vervangen. Dat doet ze door ambtenaren tegen een vast, laag maandtarief in een geheel nieuwe auto te laten rijden. Jonge auto’s die worden ingeleverd krijgen zonodig een keuring en waar mogelijk een aanpassing, zodat deze voor de volgende eigenaar minder vervuilend worden. Oudere en zeer vervuilende auto’s met een lage restwaarde worden van de weg gehaald en vernietigd, met afgifte van een certificaat van vernietiging.
Dat laatste is nu met de samenwerkingsovereenkomst in handen gegeven van ARN. Die garandeert onder meer een milieuvriendelijke verwerking van materialen waarbij motoren én karkas aantoonbaar vernietigd worden. De overheidsinstanties (in eerste instantie de gemeenten) die met Groen Rijden BV zaken doen, hebben daarmee het bewijs in handen dat zij structureel én substantieel bijdragen aan CO2-reductie.
Inmiddels heeft de gemeente Hardenberg als eerste een overeenkomst getekend en hebben veel gemeenten zouden het initiatief omarmen. In een mantelovereenkomst zeggen de gemeenten onder meer toe het bedrag van de maandtermijnen in te houden op het netto salaris van de deelnemende medewerkers. Overigens kunnen zij ook voor hun bedrijfswagenparken Groen Rijden-contracten afsluiten.