In het kader van harde investeringen worden infrastructuurprojecten in weg- en waterbouw naar voren gehaald. De regeringscoalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie wil acht miljard investeren in de economie, om zo de recessie te bestrijden. De vliegtaks verdwijnt waarschijnlijk in het definitieve plan van de coalitie onder het kopje ‘herstructurering van de kosten Schiphol’. Het afschaffen van de belasting kan gezien worden als een investering van driehonderd miljoen omdat de overheid dat bedrag de komende twee jaar misloopt. De reisbranche berekende onlangs dat de afschaffing de Nederlandse economie 1,3 miljard euro oplevert. (bron: Nederlands Dagblad en Het Financieele Dagblad).
Maar Bovag vindt de eerste plannen voor sloopregeling teleurstellend. Bovag en RAI Vereniging zijn bereid via Auto Recycling Nederland significant bij te dragen, maar dan moet de overheid meer geld beschikbaar stellen en vooral ook een regeling voor personenauto’s invoeren. De sloopregeling is een van de kabinetsplannen om de crisis te lijf te gaan. "Het bedrag dat wordt genoemd is teleurstellend", zegt directeur Koos Burgman van Bovag. Volgens Burgman is er minimaal 120 miljoen nodig voor een regeling die vooral op personenauto’s is gericht, die de consumenten-bestedingen weer op gang kan brengen en de economie én het milieu een stimulans geeft. De branche wil daar dan dertig miljoen extra in steken vanuit het fonds van Auto Recycling Nederland.
Burgman: "Maar als het kabinet zich beperkt tot een sloopregeling voor uitsluitend bestelwagens is de kans groot dat de bijdrage van de branche kleiner zal zijn. Dat geld komt namelijk uit een pot die hoofdzakelijk is gevuld met verwijderingsbijdragen van personenauto’s. Bestelwagens dragen daar nauwelijks aan bij."
De plannen van het kabinet zouden uitmonden in een premie van 750 euro per ingeruilde oude bestelauto.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding