Volgens de eerste berichten stelt het kabinet genoemd bedrag beschikbaar voor een sloopregeling die enkel geldt voor oude bestelauto’s. Niet dus voor personenauto’s, zoals Bovag en RAI Vereniging veelvuldig hebben bepleit. Beide belangenbehartigers zeggen in een reactie bereid te zijn om via Auto Recycling Nederland "significant bij te dragen". Maar dan moet de overheid op zijn beurt eveneens met meer geld over de brug komen – en dat ook besteden aan een regeling voor personenauto’s.

Volgens Burgman is, zegt hij op de Bovag-site, minimaal 120 miljoen euro nodig voor een regeling die vooral op personenauto’s is gericht, de consumentenbestedingen in de sector weer op gang kan brengen en zowel de economie als het milieu een stimulans geeft. Als het kabinet bereid is extra te doneren, dan wil de autobranche dertig miljoen euro extra uittrekken, via het fonds van Auto Recycling Nederland.

Blijft de rijksbijdrage echter beperkt tot bestelwagens, dan is volgens Burgman "de kans groot dat de bijdrage van de branche kleiner zal zijn. Dat geld komt namelijk uit een pot die hoofdzakelijk is gevuld met verwijderingsbijdragen van personenauto’s. Bestelwagens dragen daar nauwelijks aan bij."

Omgerekend per ingeruilde oude bestelauto komen de plannen van het kabinet neer op een premie van 750 euro per voertuig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding