Bovag: bedrag voor sloopregeling teleurstellend

“Teleurstellend”, zo betitelt Bovag-directeur Koos Burgman op de Bovag-site het bedrag van 65 miljoen euro voor de sloopregeling, zoals dat circuleert in de media.

Volgens de eerste berichten stelt het kabinet genoemd bedrag beschikbaar voor een sloopregeling die enkel geldt voor oude bestelauto’s. Niet dus voor personenauto’s, zoals Bovag en RAI Vereniging veelvuldig hebben bepleit. Beide belangenbehartigers zeggen in een reactie bereid te zijn om via Auto Recycling Nederland "significant bij te dragen". Maar dan moet de overheid op zijn beurt eveneens met meer geld over de brug komen – en dat ook besteden aan een regeling voor personenauto’s.

Volgens Burgman is, zegt hij op de Bovag-site, minimaal 120 miljoen euro nodig voor een regeling die vooral op personenauto’s is gericht, de consumentenbestedingen in de sector weer op gang kan brengen en zowel de economie als het milieu een stimulans geeft. Als het kabinet bereid is extra te doneren, dan wil de autobranche dertig miljoen euro extra uittrekken, via het fonds van Auto Recycling Nederland.

Blijft de rijksbijdrage echter beperkt tot bestelwagens, dan is volgens Burgman "de kans groot dat de bijdrage van de branche kleiner zal zijn. Dat geld komt namelijk uit een pot die hoofdzakelijk is gevuld met verwijderingsbijdragen van personenauto’s. Bestelwagens dragen daar nauwelijks aan bij."

Omgerekend per ingeruilde oude bestelauto komen de plannen van het kabinet neer op een premie van 750 euro per voertuig.

Reacties

Kwats Koos! Wees eerlijk: het gaat de BOVAG – overigens begrijpelijk – om het belang van de leden. En dat is het stimuleren van de verkoop. Zo lang men in Oost-Europa nog zo veel viezigheid uitstoot, maken die paar promille verschil, dat die sloopregeling zou bijdragen geen fluit uit! Bovendien is de sloopregeling in Duitsland eveneens gericht op ondersteuning van de automobielfabrikanten. Welke personenautofabrikant heeft zijn thuisbasis (op de assemblagefabriek NedCar na) ook al weer in NL..? Tot slot, maar niet geheel onbelangrijk: Mensen die nu bewust in een oudere auto rijden, doen dit niet omdat zij het zo breed hebben. Als we eens uitgaan van het bedrag, dat in Duitsland wordt uitgekeerd (2500 Euro), dan nog zijn weinig mensen in staat om het geld voor een nieuwe auto zo op tafel te leggen. En extra lenen in deze tijd..? Niet aan beginnen. Milieu… aan m’n hoela!

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op
Bovag: bedrag voor sloopregeling teleurstellend - Automobielmanagement.nl

Bovag: bedrag voor sloopregeling teleurstellend

“Teleurstellend”, zo betitelt Bovag-directeur Koos Burgman op de Bovag-site het bedrag van 65 miljoen euro voor de sloopregeling, zoals dat circuleert in de media.

Volgens de eerste berichten stelt het kabinet genoemd bedrag beschikbaar voor een sloopregeling die enkel geldt voor oude bestelauto’s. Niet dus voor personenauto’s, zoals Bovag en RAI Vereniging veelvuldig hebben bepleit. Beide belangenbehartigers zeggen in een reactie bereid te zijn om via Auto Recycling Nederland "significant bij te dragen". Maar dan moet de overheid op zijn beurt eveneens met meer geld over de brug komen – en dat ook besteden aan een regeling voor personenauto’s.

Volgens Burgman is, zegt hij op de Bovag-site, minimaal 120 miljoen euro nodig voor een regeling die vooral op personenauto’s is gericht, de consumentenbestedingen in de sector weer op gang kan brengen en zowel de economie als het milieu een stimulans geeft. Als het kabinet bereid is extra te doneren, dan wil de autobranche dertig miljoen euro extra uittrekken, via het fonds van Auto Recycling Nederland.

Blijft de rijksbijdrage echter beperkt tot bestelwagens, dan is volgens Burgman "de kans groot dat de bijdrage van de branche kleiner zal zijn. Dat geld komt namelijk uit een pot die hoofdzakelijk is gevuld met verwijderingsbijdragen van personenauto’s. Bestelwagens dragen daar nauwelijks aan bij."

Omgerekend per ingeruilde oude bestelauto komen de plannen van het kabinet neer op een premie van 750 euro per voertuig.

Reacties

Kwats Koos! Wees eerlijk: het gaat de BOVAG – overigens begrijpelijk – om het belang van de leden. En dat is het stimuleren van de verkoop. Zo lang men in Oost-Europa nog zo veel viezigheid uitstoot, maken die paar promille verschil, dat die sloopregeling zou bijdragen geen fluit uit! Bovendien is de sloopregeling in Duitsland eveneens gericht op ondersteuning van de automobielfabrikanten. Welke personenautofabrikant heeft zijn thuisbasis (op de assemblagefabriek NedCar na) ook al weer in NL..? Tot slot, maar niet geheel onbelangrijk: Mensen die nu bewust in een oudere auto rijden, doen dit niet omdat zij het zo breed hebben. Als we eens uitgaan van het bedrag, dat in Duitsland wordt uitgekeerd (2500 Euro), dan nog zijn weinig mensen in staat om het geld voor een nieuwe auto zo op tafel te leggen. En extra lenen in deze tijd..? Niet aan beginnen. Milieu… aan m’n hoela!

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op