ECN heeft met de PowerMatcher een nieuw coördinatiesysteem ontwikkeld waarmee vraag en aanbod van elektriciteit efficiënter op elkaar kunnen worden afgestemd. Dit is een belangrijke bouwsteen voor het slimme elektriciteitsnet van de toekomst. Onze huidige elektriciteitsinfrastructuur is namelijk niet berekend op de grootschalige introductie van duurzame energiebronnen. Slimme elektriciteitsnetten of smart grids bieden het antwoord. Deze technologie maakt het mogelijk om de variërende energieopbrengst van windmolens en zonne-energie automatisch te balanceren met elektriciteitsverbruikers zoals elektrische voertuigen, huishoudelijke apparaten en industriële installaties.
Met een toename van elektrische voertuigen op de markt wordt bijgedragen aan een klimaatvriendelijk milieu door de CO2-uitstoot terug te dringen. Deze plug-in auto’s worden opgeladen via het bestaande elektriciteitsnet maar als dat opladen gelijktijdig gebeurt kan het elektriciteitsnet overbelast raken. Met de PowerMatcher kan zo’n piekbelasting worden voorkomen. Ook stemt het de acties van elektrische apparaten op elkaar af. Hiertoe voegt de technologiesoftware intelligentie toe aan bijvoorbeeld een batterij-oplader voor elektrische voertuigen. De oplader bepaalt hierdoor automatisch wanneer deze het beste stroom van het net kan halen. Het ‘ziet’ wanneer de stroom duur of goedkoop is en er veel of weinig aanbod is van stroom. Het schakelt de oplader pas in wanneer dat het voordeligst is en de capaciteit van het elektriciteitsnet dit toelaat. Zo wordt de energiebelasting op het net aangestuurd om een zo gunstig mogelijke totale belasting te realiseren.
Ook de toepassing van waterstof in het wegverkeer zal tijdens de AutoRai worden belicht. Met een elektrische scooter die voorzien is van een waterstofbrandcel toont ECN haar kwaliteiten op het gebied van het integreren van brandstofcelsystemen in elektrische vervoersmiddelen.  De ECN-stand is te vinden in Hal 7 met standplaats 07.206.

Zie ookm: Vredestein haalt snelste hybride ter wereld naar AutoRai