Roelf de Boer, de nieuwe algemeen voorzitter van RAI Vereniging (en voormalig minister) sprak gisteravond ‘namens de autobranche’ zijn teleurstelling uit over de 65 miljoen euro die het kabinet heeft gereserveerd voor de sloopregeling. "Aan de door ons gevraagde 120 miljoen zou Auto Recycling Nederland dertig miljoen bijdragen. Dat laatste gaan we nu heroverwegen." De Boer vond steun bij Eurlings die hem beloofde snel te gaan zoeken naar extra middelen om de regeling te verruimen. "De autobranche is de grootste vergroener. De lucht in Nederland is sinds de jaren vijftig niet meer zo schoon geweest. Dat hebben we aan de innovatiekracht van de auto-industrie te danken", zei hij, wetende dat die opmerking bij zijn gehoor in goede aarde zou vallen.

Over de bestrijding van files en verkeersknooppunten kunnen De Boer en Eurlings elkaar ook uitstekend vinden. De Boer heeft een leuke zin geformuleerd: "Het probleem waarmee we blijvend geconfronteerd worden, is dat de automobilisten van vandaag rijden in de schone auto’s van morgen over de wegen van gisteren. De woorden auto en file roepen even veel ongenoegen op als de woorden banken en bonussen." Eurlings meldde trots dat de spoedwet Wegverbreding zojuist door de Eerste Kamer is geloodst. "Binnen afzienbare tijd gaat nu echt de schop de grond in voor 560 kilometer aan extra rijstroken. Ook zal eindelijk na ruim vijftig jaar gesteggel de A4 bij Delft worden voltooid!" Eurlings benadrukte dat de tijd rijp is voor elektrisch autorijden. "De beheerder van het spoorwegennet ProRail onderzoekt of het mogelijk is oplaadpunten voor elektrische auto’s te maken op parkeerplaatsen bij treinstations. Een geweldig initiatief."

Als ‘wereldprimeur’ was de eerste elektrische taxi anwezig bij de opening, bestuurd door Richard van der Veen, directeur TCA. De taxi, die in Engeland wordt gebouwd, wordt tussen juli en december in een proefoplage van dertig stuks in Amsterdam geïntroduceerd. Hij gaat circa 35 duizend euro kosten en heeft een actieradius van 150 kilometer. Bij langere afstanden springt een kleine stationaire dieselmotor bij om de accu’s te laden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding