De manager duurzame ontwikkeling Raymond Gense van Pon Holdings (foto) vindt ook dat elektrische auto’s onveilig zijn want je hoort ze niet en ze zijn bovendien niet schoon omdat de elektriciteit wordt opgewekt met fossiele brandstof. In het AD stelt Gense dat groen gas en later de brandstofcel betere opties zijn dan auto’s op accu’s.
Steeds meer bedrijven en politici propageren het elektrisch rijden. De RAI Vereniging gooide er gisteren (donderdag 9 april) een heus congres tegenaan onder de naam ‘De introductie van de Elektrische auto in Nederland’. Minister Eurlings van Verkeer trekt er tien miljoen euro voor uit maar de euforie is geheel onterecht, vindt dus Gense. ‘De enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering.’

Ook president-directeur Peter de Wit van Shell Nederland liet zich tijdens zijn speech bij de opening van de AutoRai al laatdunkend uit over de elektrische auto. Hij moest nog maar zien of een volle tank inderdaad maar een paar euro kost. En als dat al zo zou zijn, vroeg hij zich openlijk af welke minister van Financiën zomaar afstand zou doen van ruim vijf miljard euro aan brandstofaccijns die alleen al van personenauto’s afkomstig is. Dat laatste meldde groene ondernemer Ruud Koornstra (Tendris) in zijn FD-column van woensdag 8 april. Maar de Tendris-baas heeft een belang: hij doet in led-lampen en hij is de eigenaar en pleitbezorger van de elektrische Lotus, waarin premier Balkenende en minister Eurlings het podium opreden tijdens de opening van de AutoRai. ‘Volgens de bewindslieden was deze auto een genot om in te rijden en had deze technologie van Nederlandse bodem zeker de toekomst.’

Maar Pon denkt daar dus heel anders over. Bij vrijwel alle initiatieven die op dit moment worden gesubsidieerd, gaat het om elektro-auto’s die zich qua gebruikscomfort niet kunnen meten met de huidige benzine- en dieselauto’s, stelt Gense in het AD. ‘Na maximaal 250 kilometers moeten de accu’s worden opgeladen en dat duurt vaak uren. Ook is de veiligheid een potentieel probleem. Bijna alle elektrische wagens die je nu kunt kopen, zijn omgebouwde versies van bestaande modellen. Een pakket accu’s van soms honderden kilo’s wordt op de achterbank gelegd. Soms zitten de accu’s met een paar spanbanden vast. Die auto’s hebben ook nooit een EuroNCAP- botsproef ondergaan.’ Een van de belangrijkste nadelen van de elektrische auto is voorlopig nog de prijs, betoogt Gense. ‘Voor een beetje gezinsauto met een actieradius van tweehonderd kilometer heb je een accupakket nodig van zeventigduizend euro. Een elektrische gezinsauto kost dus zomaar een ton. Ook al zou zo’n accu een levensduur hebben van tien jaar, wat zeer de vraag is, dan ben je daarna je investering van zeventig duizend euro kwijt. Die enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering totdat de accu’s goedkoper en duurzamer worden.’

Gense is er overigens wel van overtuigd dat de auto van de toekomst elektrisch zal rijden. ‘Op batterijen of op een brandstofcel. Maar we moeten de industrie eerst de tijd geven onze elektriciteitsopwekking verder te vergroenen door het bouwen van windmolen- en zonnepanelenparken. Voorlopig kunnen we ons belastinggeld beter investeren in het rijden op bijvoorbeeld groen gas.’ Groen gas, biogas, ontstaat uit de vergisting van mest en ander organisch afval en is, opgewerkt tot aardgaskwaliteit, de meest milieuvriendelijke brandstof. Doordat je rijdt op opgewerkt afval, is het volledig CO2-neutraal en het verbrandt extreem schoon zonder uitstoot van fijnstof of NOx. Het is goedkoper dan het rijden op diesel of benzine, het stimuleert de Nederlandse agrarische sector en het maakt ons onafhankelijker van dure en schaarse olie. Veel fabrikanten leveren inmiddels auto’s die hierop kunnen rijden en je kunt al op 22 plaatsen in Nederland aardgas tanken, dat via certificaten (vergelijkbaar met groene stroom) CO2-neutraal wordt gemaakt. Bij het pleidooi van Pon-manager Gense moet wel worden bedacht dat fabrikant Volkswagen actief is in aardgasauto’s (en niet in elektrische auto’s) en dat Pon Holdings dus al jaren investeert in de groen gas.

De Nederlandse ontwikkelaar NovoMotive (bijvoorbeeld van de E-Drive Mini voor ABM Amro) constateert bij de traditionele autoindustrie grote weerstand tegen de elektrische auto. Egbert Wissink van NovoMotive: ‘Ik heb de hele wereld over gereisd en met alle autofabrikanten gepraat. Er is veel scepsis en die wordt gevoed door angst. Maar de elektrische auto hoort bij de economische revolutie. Instanties die dat vandaag niet willen inzien, zijn de verliezers van morgen’, zegt hij in Automobiel Management nummer 8 van 10 april.