In de maand april heeft Honda in Japan meer dan tienduizend Insights verkocht en de hybride is daarmee de best verkochte auto. Ook nummer twee op de lijst is een Honda, namelijk de Fit, en ook dat is een primeur. Nog nooit bezetten twee Honda’s de eerste twee posities in de Japanse verkoopranglijst. De Fit (Jazz in Europa) was overigens in heel 2008 de best verkochte auto van Japan en bezette tot april dit jaar deze toppositie. Hybride techniek voor auto’s is tien jaar geleden in gang gezet door Toyota met de Prius.

Honda en Toyota hopen dat de populariteit van de hybride de een ommekeer zal brengen in de inzakken van de Japanse automarkt dat al twintig jaar aan de gang is en die door de global recessie verder is verslechterd.

Honda doet ook in Nederland goede zaken met zijn hybrides. Van de Honda Civic Hybrid zijn tot en met april 2,8 duizend stuks verkocht. Met de Insight meegeteld – die sinds vorige maand te koop is – heeft Honda bijna drieduizend hybrideauto’s aan de man gebracht. Ondanks een sterk dalende markt (bijna 25 procent in de min tot en met april) heeft Honda in deze periode ruim 21 procent meer auto’s verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2008, en is het merk de grootste stijger. Honda verwacht dit jaar achtduizend hybrideauto’s te verkopen in Nederland. De nieuwe Honda Insight, ‘de hybride voor iedereen’, staat nu in de showroom bij alle Honda autodealers met prijzen vanaf 19.950 euro. De Honda Insight is de goedkoopste hybride auto op de Nederlandse markt.