Opmerkelijkste maatregel: het benzineverbruik moet veertig procent omlaag en de uitstoot van schadelijke stoffen moet dertig procent dalen. Een nieuwe auto in de VS mag per met ingang van 2016 nog maar 6,6 liter benzine gebruiken per honderd kilometer. Dat is één liter op vijftien kilometer. Nu ligt de eis op nog bijna tien liter benzine per honderd kilometer en de nieuwe eisen zouden eerst met ingang van 2020 worden ingevoerd. Obama haalt die vier jaar naar voren.

 

Vervanging van oude auto’s door zuinigere en schonere exemplaren maakt dat minder olie hoeft te worden geïmporteerd en het biedt kansen aan de Amerikaanse auto-industrie, zei Obama. Auto’s worden duurder maar dit wordt door besparing op de brandstofkosten binnen enkele jaren terugverdiend, redeneert hij. De nieuwe normen zijn deels ook bedoeld om een eind te maken aan conflicten tussen de federale overheid en verschillende staten, zoals Californië, die strengere maatstaven hanteren. De normen zijn minder scherp dan deze staten zouden willen maar ze hoeven nu niet meer hun eigen standaarden op te stellen en te controleren. Dit betekent zeker voor het krap bij kas zittende Californië een belangrijk voordeel.

De auto-industrie heeft zijn verzet tegen de plannen gestaakt omdat pas over zeseneenhalf jaar aan alle normen hoeft te worden voldaan. Bovendien hebben ze nu te maken met normen die in de hele VS gelden, in plaats van per staat verschillende eisen. Om de autoverkoop te stimuleren werkt het Amerikaanse congres ook aan een slooppremie. Consumenten zouden dan tot 4,5 duizend dollar krijgen als ze hun oude benzineslurper inruilen voor een nieuwe, veel zuinigere auto. (bron: FD/Elsevier/Novum/AP)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding