Agassi wil in zoveel mogelijk landen ter wereld oplaadpunten voor elektrische auto’s neerzetten. Bij pompstations kunnen batterijen worden vervangen, zodat er met elektrische auto’s ook lange afstanden afgelegd kunnen worden.

Better Place is eigenaar van die batterijen, zodat consumenten alleen de auto hoeven te kopen. "Vergelijk ons met een mobiele telefoonaanbieder", zegt Hans de Boer, global development manager Europe van Better Place (en voormalig marketingdirecteur van Vodafone Japan) tegen zakenblad FEM. Met autofabrikanten en batterijfabrikanten wordt gesproken over het standaardiseren van de batterijen.

Na Israël, Denemarken, Australië, Californië, Hawaiï en Canada is Nederland nu aan de beurt.

De Boer denkt voor eind dit jaar de financiering rond te hebben. Om te kunnen starten is volgens hem een bedrag van twee- tot driehonderd miljoen euro nodig. Als dat geld binnen is, kan er al medio volgend jaar worden gestart met de bouw van de eerste oplaadpunten.

De Boer wil niet kwijt met welke geldschieters wordt gepraat. Hij is positief over de voortgang van die gesprekken maar geeft toe dat de kredietcrisis Better Place wel parten speelt.

Onlangs introduceerden elf netbeheerders het plan om tienduizend oplaadpunten in Nederland te bouwen. De Boer ziet dit initiatief niet als concurrentie op de markt voor de elektrische auto. Doel van Better Place is mobiliteit los te koppelen van olie. Maar om elektrisch rijden niet afhankelijk te laten worden van bijvoorbeeld kolengestookte energiecentrales wil De Boer investeringen in de infrastructuur parallel laten lopen met die in wind- of zonne-energie, zodat de auto’s worden gevoed met groene stroom.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding