De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is, naast de RX-8 Hydrogen RE, het tweede productiemodel van Mazda dat gebruikt maakt van een rotatiemotor die zowel benzine als waterstof als brandstof heeft. De Mazda5 voegt daar bovendien via een hybride systeem een elektromotor als extra aandrijving aan toe.

De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is voorzien van hetzelfde dubbele brandstofsysteem als de RX-8 Hydrogen RE. De toevoeging van een nieuw hybridesysteem verbetert de prestaties van de auto en zorgt voor een aanzienlijk grotere actieradius  van 200 kilometer, op dit moment twee keer zoveel als dat van de RX-8 Hydrogen RE.

De Mazda5 Hydrogen RE Hybrid is het tweede voertuig voor de Iwatani Corporation met een waterstofrotatiemotor, na de levering van een RX-8 Hydrogen RE in maart 2006. De Mazda5 wordt in eerste instantie gebruikt voor zakelijke ritten vanuit het hoofdkantoor in het westen van Japan. Daarna zal de auto naar Osaka gaan, naar Kansai International Airport, waar het voor verschillende doeleinden zal worden ingezet binnen het JHFC Project, het ‘Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project’. Kansai Airport beschikt over een waterstoftankstation.

 

Zie ook: Resultaten Mazda 2008-2009