Daarmee krijgt Utrecht een Europese primeur: een transportsysteem dat zich nagenoeg helemaal emissievrij gaat voortbewegen. Bovenop de wisselcontainers worden zonnepanelen aangebracht die het accupakket van Cargohopper kunnen bijladen tijdens de rit. In theorie zou bij de huidige af te leggen afstanden niet eens de volledig beschikbare ruimte nodig zijn om de gewenste hoeveelheid energie op te wekken. De benodigde techniek daarvoor komt uit Zuid-Duitsland waar men veel praktijkervaring heeft met zonnepanelen. Samenwerkende partijen in Nederland zijn Wagenbouw Bolle, Aandrijf en besturingstechniek Haltholt en de Nederlandse importeur van Alke, Divaco.

Directeur Evert Jan Everts van Wagenbouw Bolle ziet veel in de pilot omdat het een uitgelezen kans biedt het gebruik van zonne-energie te testen onder echte gebruiksomstandigheden in het transport. "Dat is toch heel anders dan het benutten van zonne-energie in stationaire omstandigheden", zegt hij. "Cargohopper beschikt over ruim veertien vierkante meter dakoppervlak waarvan wij 8,5 vierkante meter nodig hebben om de benodigde 1,1 kW/h te kunnen genereren." Directeur Cargohopper Jacques van der Linden: "Wat ik met deze pilot wil laten zien is dat steden niet alleen snel een duurzaam systeem voor binnenstadsdistributie in huis kunnen halen maar dat er ook voldoende kennis komt om voor elke situatie de juiste oplossing voorhanden te hebben." De pilot gaat in augustus van start.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding