Dat komt doordat automobilisten de premie niet krijgen uitbetaald maar van de dealer een korting op de aanschaf van een occasion of nieuwe auto krijgen. Dit maakt de subsidieregeling ondoorzichtig, zo schrijft de Volkskrant vandaag.

Autodealer Vaartland in Den Haag heeft bijvoorbeeld volop geadverteerd met de kreet ‘Wij verdubbelen uw slooppremie’. Marketingmanager Martijn Bovee: ‘Iemand die bij ons een auto inlevert waar wij duizend euro slooppremie voor krijgen, krijgt tweeduizend euro korting op een nieuwe auto.’ Maar autobedrijven bieden volgens dezelfde Bovee altijd al gemiddeld vijftienhonderd euro inruilkorting, ‘wat voor auto je ook koopt’. Dat betekent dat van het voordeel van duizend euro slechts de helft bij de eigenaar terechtkomt. De rest is voor het autobedrijf, dat achteraf de slooppremie bij het ministerie van Economische Zaken incasseert.

Ook Leon Schagen van Dijt’s Autobedrijf in Beemster erkent dat niet alleen de autobezitter van de slooppremie profiteert. Twee van zijn klanten hebben inmiddels auto’s met een slooppremie ingeruild voor een nieuwe(re). ‘Die stonden vrijdag, de dag dat de regeling van kracht werd, meteen op de stoep.’ Een van de ingeleverde auto’s was volgens Schagen nog 650 euro waard. Die eigenaar had, als de sloopregeling niet had bestaan, dus 650 euro korting gekregen op de nieuwe aankoop. Het voordeel voor de klant was dus 350 euro, geen duizend. ‘In dit geval wel, ja’, reageert Schagen. De rest van de slooppremie gaat naar het autobedrijf, dat 650 euro inruilkorting bij de overheid kan declareren die het anders uit eigen zak had moeten betalen.

Eigenaren van oude auto’s kunnen sinds vrijdag 750 tot duizend euro subsidie krijgen als zij die inruilen voor een jongere. De regeling maakt onderdeel uit van het pakket crisismaatregelen van het kabinet en dient een tweeledig doel: de autoverkoop stimuleren en het milieu sparen door oude, meer vervuilende auto’s van de weg te halen. Tot en met woensdag hadden dealers ruim achttienhonderd auto’s aangemeld voor de sloopbonus, meldt Auto Recycling Nederland.

De maatregel stuitte vooraf op veel kritiek, voornamelijk omdat de geboden slooppremie te laag zou zijn. Daardoor zouden alleen mensen die hun auto toch al wilden inruilen van de regeling gebruikmaken. Als die voorspelling uitkomt, is de sloopregeling grotendeels weggegooid geld. De eerste tekenen zijn niet gunstig. Lowie Hoedt, eigenaar van autosloperij De Ooyevaar in Blokker: ‘Wij hebben nu een stuk of negen voertuigen gesloopt die onder de sloopregeling vielen en dat waren allemaal auto’s die binnen een jaar toch wel naar de sloop waren gegaan. Het belachelijke van die regeling is dat er een geldige apk op de auto moet zitten. Maar oude auto’s die nog rijden, zijn al gauw duizend tot drieduizend euro waard. Klanten die willen profiteren van de slooppremie moeten bij de dealer dus heel goed opletten of ze wel genoeg korting krijgen.’

Niets belet een autohandelaar overigens een inruilauto die meer waard is dan de slooppremie met winst door te verkopen. Dat kan als hij de inruilauto niet aanmeldt voor de sloopregeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding