Slooppremie verdwijnt in inruilkorting

Een groot deel van de 85 miljoen euro aan slooppremies zal waarschijnlijk terechtkomen bij autobedrijven en dus niet bij de autobezitters. Voor hen is het geld eigenlijk bestemd.

Dat komt doordat automobilisten de premie niet krijgen uitbetaald maar van de dealer een korting op de aanschaf van een occasion of nieuwe auto krijgen. Dit maakt de subsidieregeling ondoorzichtig, zo schrijft de Volkskrant vandaag.

Autodealer Vaartland in Den Haag heeft bijvoorbeeld volop geadverteerd met de kreet ‘Wij verdubbelen uw slooppremie’. Marketingmanager Martijn Bovee: ‘Iemand die bij ons een auto inlevert waar wij duizend euro slooppremie voor krijgen, krijgt tweeduizend euro korting op een nieuwe auto.’ Maar autobedrijven bieden volgens dezelfde Bovee altijd al gemiddeld vijftienhonderd euro inruilkorting, ‘wat voor auto je ook koopt’. Dat betekent dat van het voordeel van duizend euro slechts de helft bij de eigenaar terechtkomt. De rest is voor het autobedrijf, dat achteraf de slooppremie bij het ministerie van Economische Zaken incasseert.

Ook Leon Schagen van Dijt’s Autobedrijf in Beemster erkent dat niet alleen de autobezitter van de slooppremie profiteert. Twee van zijn klanten hebben inmiddels auto’s met een slooppremie ingeruild voor een nieuwe(re). ‘Die stonden vrijdag, de dag dat de regeling van kracht werd, meteen op de stoep.’ Een van de ingeleverde auto’s was volgens Schagen nog 650 euro waard. Die eigenaar had, als de sloopregeling niet had bestaan, dus 650 euro korting gekregen op de nieuwe aankoop. Het voordeel voor de klant was dus 350 euro, geen duizend. ‘In dit geval wel, ja’, reageert Schagen. De rest van de slooppremie gaat naar het autobedrijf, dat 650 euro inruilkorting bij de overheid kan declareren die het anders uit eigen zak had moeten betalen.

Eigenaren van oude auto’s kunnen sinds vrijdag 750 tot duizend euro subsidie krijgen als zij die inruilen voor een jongere. De regeling maakt onderdeel uit van het pakket crisismaatregelen van het kabinet en dient een tweeledig doel: de autoverkoop stimuleren en het milieu sparen door oude, meer vervuilende auto’s van de weg te halen. Tot en met woensdag hadden dealers ruim achttienhonderd auto’s aangemeld voor de sloopbonus, meldt Auto Recycling Nederland.

De maatregel stuitte vooraf op veel kritiek, voornamelijk omdat de geboden slooppremie te laag zou zijn. Daardoor zouden alleen mensen die hun auto toch al wilden inruilen van de regeling gebruikmaken. Als die voorspelling uitkomt, is de sloopregeling grotendeels weggegooid geld. De eerste tekenen zijn niet gunstig. Lowie Hoedt, eigenaar van autosloperij De Ooyevaar in Blokker: ‘Wij hebben nu een stuk of negen voertuigen gesloopt die onder de sloopregeling vielen en dat waren allemaal auto’s die binnen een jaar toch wel naar de sloop waren gegaan. Het belachelijke van die regeling is dat er een geldige apk op de auto moet zitten. Maar oude auto’s die nog rijden, zijn al gauw duizend tot drieduizend euro waard. Klanten die willen profiteren van de slooppremie moeten bij de dealer dus heel goed opletten of ze wel genoeg korting krijgen.’

Niets belet een autohandelaar overigens een inruilauto die meer waard is dan de slooppremie met winst door te verkopen. Dat kan als hij de inruilauto niet aanmeldt voor de sloopregeling.

Reacties

Goed verhaal, dit is namelijk precies wat er gebeurd. Dit heeft de overheid dus over het hoofd gezien, of is de sloopregeling dan toch meer bedoeld als stimulans voor de autobranche in plaats van een maatregel voor een beter milieu?

Geplaatst door: Jeroen op

Overigens wordt van de autobedrijven ineens wel verwacht dat ze voor ” bankier” gaan spelen. Die 1000,= slooppremie per auto kan pas vanaf 3 augustus worden gedeclareerd. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat die 1000,= niet op 4 augustus op de bankrekening staat.
Kortom, ze hebben in Den Haag meer dan genoeg tijd gehad en toch niet helemaal goed nagedacht.

Rob Klumper
Eigenaar klein onafhankelijk autobedrijf.

Geplaatst door: Rob Klumper op

Ja…………? dit is weer nederland op z’n smalst.
Wat een regelgeving weer om de handel te stimuleren.
even een voorbeeldje.
We moesten een Volvo 440 inruilen uit 1995 en de klant wilde natuurlijk de Slooppremie.
Nou is het zo dat de volvo nog apk had t/m 30 juni 2009 maar wel al meer dan de minimale tijd op naam stond.
Dat betekent voor de klant dat ie eerst even 468.- euries kwijt is om de volvo door de apk te krijgen om hem daarna in te ruilen voor 1000.- en dan gaat z’n volvootje in de pers via ARN.

Wat een prachtige regels.

succes met deze premie.

gr.a.p.

Geplaatst door: ap op

We hebben een nieuwe Fiat Panda verkocht, de klant krijgt van Fiat uit al en prima aanbieding, ten koste van de verkoopmarge. De inruilauto valt in de slooppremie, daar gaan we na 3 Augustus de 1.000,= Euro slooppremie voor aanvragen.
We houden zelf 300,= Euro bruto over aan deze transactie.
Daar gaan we, 19%BTW afdragen, salaris, gas, licht, water, huisvesting, demo auto, vaste en 06 telefoon, advertentie, koffie, aftersales kosten en op de slooppremie wachten.
Ik hoop dat als de nieuwe Fiat Panda binnen komt, de inruil auto nog 3 maanden APK goedgekeurd is voordat de sloophamer erin gaat, ( belachelijke regeling ) anders moet er nog meer geld achteraan.
Ik heb vandaag gevraagd aan onze medewerkers of ze zonder het licht aan willen werken ! maar dat gaat natuurlijk niet.
En het bovenstaande gaat ook natuurlijk niet. Vraag maar eens aan de gemiddelde klant wat hij denkt dat we aan een auto verdienen. Wat ze zeggen, hoopte dat dat waar was.
Geen medelijden hoor, maar het is wel de waarheid. Arme merk dealers.
Van der Steen Autobedrijf Heiloo B.V. Bovag Onafhankelijk Autobedrijf.

Geplaatst door: Joop van der Steen op

O ja, en als je nog winst maakt, moet je nog vennootschaps belasting betalen.
Maar dat zal wel niet het geval zijn.

Geplaatst door: Joop van der Steen op

Ja stel je voor dat wij als autobedrijf er iets op verdienen. Kan natuurlijk niet voor een liefdadigheids instelling. Of zijn we toch een commercieel bedrijf? Nou ja, als de verliezen op de voorraad van de start van de crisis gecompenseerd worden, wil ik deze transacties wel voor 0,- doen. Ik stel voor dat we voortaan ook bij de Appie, de c1000, de hema, c&a, de tandarts, het ziekenhuis, ook gewoon gaan onderhandelen over de prijs, kan leuk worden aan de kassa!

Geplaatst door: Jan-Willem Noordzij op

Het artikel in de Volkskrant raakt kant nog wal. Wij als autodealer hadden veel liever gezien dat de autokoper het bedrag rechtstreeks op zijn rekening zou ontvangen. Nu mogen wij als dealer voor ‘bank’ spelen door wel eerst het geld aan de klant te geven om vervolgens op de staat te wachten wanneer wij die euro’s weer terug krijgen.

Geplaatst door: Frans van Dorp op

Ja ja we lezen het alle goed.
Inderdaat moeten wij als autobedrijf eerst de 1000 euro premie voorschieten vanaf de ingangsdatum van de slooppremie.
Als men gemiddeld 5 auto’s in de week doet [wat velen niet eens halen] en sommigen een aantal meer dan mag autoverkoper/dealer wel een kasreseve hebben van hier tot en met Tokio.
Want u kunt op uw vingers wel na tellen dat het aantal weken, ongeveer 8x1000e x5 auto’s gemiddelde verkoop voor een fors bedrag a 40.000 in de buidel moet.
Regering zorg eens voor een goede op de autobranche COMPLETE en minder belastende oplossing voor uw zgn slooppremie .
Wij als autobranche zijn weer de klos en kunnen alles weer voorschieten wat in deze tijd al erg moeilijk is voor velen onder ons.
groet r.levering

Geplaatst door: r..levering op
Slooppremie verdwijnt in inruilkorting - Automobielmanagement.nl

Slooppremie verdwijnt in inruilkorting

Een groot deel van de 85 miljoen euro aan slooppremies zal waarschijnlijk terechtkomen bij autobedrijven en dus niet bij de autobezitters. Voor hen is het geld eigenlijk bestemd.

Dat komt doordat automobilisten de premie niet krijgen uitbetaald maar van de dealer een korting op de aanschaf van een occasion of nieuwe auto krijgen. Dit maakt de subsidieregeling ondoorzichtig, zo schrijft de Volkskrant vandaag.

Autodealer Vaartland in Den Haag heeft bijvoorbeeld volop geadverteerd met de kreet ‘Wij verdubbelen uw slooppremie’. Marketingmanager Martijn Bovee: ‘Iemand die bij ons een auto inlevert waar wij duizend euro slooppremie voor krijgen, krijgt tweeduizend euro korting op een nieuwe auto.’ Maar autobedrijven bieden volgens dezelfde Bovee altijd al gemiddeld vijftienhonderd euro inruilkorting, ‘wat voor auto je ook koopt’. Dat betekent dat van het voordeel van duizend euro slechts de helft bij de eigenaar terechtkomt. De rest is voor het autobedrijf, dat achteraf de slooppremie bij het ministerie van Economische Zaken incasseert.

Ook Leon Schagen van Dijt’s Autobedrijf in Beemster erkent dat niet alleen de autobezitter van de slooppremie profiteert. Twee van zijn klanten hebben inmiddels auto’s met een slooppremie ingeruild voor een nieuwe(re). ‘Die stonden vrijdag, de dag dat de regeling van kracht werd, meteen op de stoep.’ Een van de ingeleverde auto’s was volgens Schagen nog 650 euro waard. Die eigenaar had, als de sloopregeling niet had bestaan, dus 650 euro korting gekregen op de nieuwe aankoop. Het voordeel voor de klant was dus 350 euro, geen duizend. ‘In dit geval wel, ja’, reageert Schagen. De rest van de slooppremie gaat naar het autobedrijf, dat 650 euro inruilkorting bij de overheid kan declareren die het anders uit eigen zak had moeten betalen.

Eigenaren van oude auto’s kunnen sinds vrijdag 750 tot duizend euro subsidie krijgen als zij die inruilen voor een jongere. De regeling maakt onderdeel uit van het pakket crisismaatregelen van het kabinet en dient een tweeledig doel: de autoverkoop stimuleren en het milieu sparen door oude, meer vervuilende auto’s van de weg te halen. Tot en met woensdag hadden dealers ruim achttienhonderd auto’s aangemeld voor de sloopbonus, meldt Auto Recycling Nederland.

De maatregel stuitte vooraf op veel kritiek, voornamelijk omdat de geboden slooppremie te laag zou zijn. Daardoor zouden alleen mensen die hun auto toch al wilden inruilen van de regeling gebruikmaken. Als die voorspelling uitkomt, is de sloopregeling grotendeels weggegooid geld. De eerste tekenen zijn niet gunstig. Lowie Hoedt, eigenaar van autosloperij De Ooyevaar in Blokker: ‘Wij hebben nu een stuk of negen voertuigen gesloopt die onder de sloopregeling vielen en dat waren allemaal auto’s die binnen een jaar toch wel naar de sloop waren gegaan. Het belachelijke van die regeling is dat er een geldige apk op de auto moet zitten. Maar oude auto’s die nog rijden, zijn al gauw duizend tot drieduizend euro waard. Klanten die willen profiteren van de slooppremie moeten bij de dealer dus heel goed opletten of ze wel genoeg korting krijgen.’

Niets belet een autohandelaar overigens een inruilauto die meer waard is dan de slooppremie met winst door te verkopen. Dat kan als hij de inruilauto niet aanmeldt voor de sloopregeling.

Reacties

Goed verhaal, dit is namelijk precies wat er gebeurd. Dit heeft de overheid dus over het hoofd gezien, of is de sloopregeling dan toch meer bedoeld als stimulans voor de autobranche in plaats van een maatregel voor een beter milieu?

Geplaatst door: Jeroen op

Overigens wordt van de autobedrijven ineens wel verwacht dat ze voor ” bankier” gaan spelen. Die 1000,= slooppremie per auto kan pas vanaf 3 augustus worden gedeclareerd. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat die 1000,= niet op 4 augustus op de bankrekening staat.
Kortom, ze hebben in Den Haag meer dan genoeg tijd gehad en toch niet helemaal goed nagedacht.

Rob Klumper
Eigenaar klein onafhankelijk autobedrijf.

Geplaatst door: Rob Klumper op

Ja…………? dit is weer nederland op z’n smalst.
Wat een regelgeving weer om de handel te stimuleren.
even een voorbeeldje.
We moesten een Volvo 440 inruilen uit 1995 en de klant wilde natuurlijk de Slooppremie.
Nou is het zo dat de volvo nog apk had t/m 30 juni 2009 maar wel al meer dan de minimale tijd op naam stond.
Dat betekent voor de klant dat ie eerst even 468.- euries kwijt is om de volvo door de apk te krijgen om hem daarna in te ruilen voor 1000.- en dan gaat z’n volvootje in de pers via ARN.

Wat een prachtige regels.

succes met deze premie.

gr.a.p.

Geplaatst door: ap op

We hebben een nieuwe Fiat Panda verkocht, de klant krijgt van Fiat uit al en prima aanbieding, ten koste van de verkoopmarge. De inruilauto valt in de slooppremie, daar gaan we na 3 Augustus de 1.000,= Euro slooppremie voor aanvragen.
We houden zelf 300,= Euro bruto over aan deze transactie.
Daar gaan we, 19%BTW afdragen, salaris, gas, licht, water, huisvesting, demo auto, vaste en 06 telefoon, advertentie, koffie, aftersales kosten en op de slooppremie wachten.
Ik hoop dat als de nieuwe Fiat Panda binnen komt, de inruil auto nog 3 maanden APK goedgekeurd is voordat de sloophamer erin gaat, ( belachelijke regeling ) anders moet er nog meer geld achteraan.
Ik heb vandaag gevraagd aan onze medewerkers of ze zonder het licht aan willen werken ! maar dat gaat natuurlijk niet.
En het bovenstaande gaat ook natuurlijk niet. Vraag maar eens aan de gemiddelde klant wat hij denkt dat we aan een auto verdienen. Wat ze zeggen, hoopte dat dat waar was.
Geen medelijden hoor, maar het is wel de waarheid. Arme merk dealers.
Van der Steen Autobedrijf Heiloo B.V. Bovag Onafhankelijk Autobedrijf.

Geplaatst door: Joop van der Steen op

O ja, en als je nog winst maakt, moet je nog vennootschaps belasting betalen.
Maar dat zal wel niet het geval zijn.

Geplaatst door: Joop van der Steen op

Ja stel je voor dat wij als autobedrijf er iets op verdienen. Kan natuurlijk niet voor een liefdadigheids instelling. Of zijn we toch een commercieel bedrijf? Nou ja, als de verliezen op de voorraad van de start van de crisis gecompenseerd worden, wil ik deze transacties wel voor 0,- doen. Ik stel voor dat we voortaan ook bij de Appie, de c1000, de hema, c&a, de tandarts, het ziekenhuis, ook gewoon gaan onderhandelen over de prijs, kan leuk worden aan de kassa!

Geplaatst door: Jan-Willem Noordzij op

Het artikel in de Volkskrant raakt kant nog wal. Wij als autodealer hadden veel liever gezien dat de autokoper het bedrag rechtstreeks op zijn rekening zou ontvangen. Nu mogen wij als dealer voor ‘bank’ spelen door wel eerst het geld aan de klant te geven om vervolgens op de staat te wachten wanneer wij die euro’s weer terug krijgen.

Geplaatst door: Frans van Dorp op

Ja ja we lezen het alle goed.
Inderdaat moeten wij als autobedrijf eerst de 1000 euro premie voorschieten vanaf de ingangsdatum van de slooppremie.
Als men gemiddeld 5 auto’s in de week doet [wat velen niet eens halen] en sommigen een aantal meer dan mag autoverkoper/dealer wel een kasreseve hebben van hier tot en met Tokio.
Want u kunt op uw vingers wel na tellen dat het aantal weken, ongeveer 8x1000e x5 auto’s gemiddelde verkoop voor een fors bedrag a 40.000 in de buidel moet.
Regering zorg eens voor een goede op de autobranche COMPLETE en minder belastende oplossing voor uw zgn slooppremie .
Wij als autobranche zijn weer de klos en kunnen alles weer voorschieten wat in deze tijd al erg moeilijk is voor velen onder ons.
groet r.levering

Geplaatst door: r..levering op