De Coda EV is voor een groot deel gestoeld op Chinese techniek, die wordt ingekocht bij Harbin Hafei Automotive. Ook het lithium-ion accupakket is van Chinese makelij. Voor 45 duizend dollar krijgt de Amerikaanse koper een ruime vijfzitter die in elf seconden naar de honderd accelereert en een top heeft van 130 km/u. De actieradius bedraagt, afhankelijk van de rijstijl, honderdvijftig tot tweehonderd kilometer. Na 2010 wil men jaarlijks twintigduizend auto’s bouwen, die via het internet worden verkocht. Voor onderhoud kan de klant vervolgens bij gespecialiseerde servicepartners terecht. Het is op dit moment nog niet bekend of er ook exportplannen met de auto zijn.

Op dit moment maakt Miles al kleine elektro-auto’s, zogeheten Low Speed-vehicles, die maximaal 40 kilometer per uur kunnen. Die zijn al gewild als groene vloot-auto bij klanten als universiteiten (Stanford, Yale, California State Polytechnic University, Queens College, UCLA) en NASA, de Amerikaanse Marine, National Park Service en de Gemeente Sacramento.

Het bedrijf is in 2004 opgericht doorondernemer/filantroop Miles Rubin. (bron: Miles EV en zibb.nl)

 

Zie ook: Daimler koopt aandeel in Tesla  

 

Wordt het in Nederland ooit wat met de elektrische auto? Stem mee op de poll, rechtonder op de homepage van automobielmanagement.nl