Adfact berekende dat automerken inmiddels voor ruim zeven miljoen euro (bruto mediawaarde) aan campagnes hebben besteed waarin de autoslooppremie centraal staat[1]. Dat is 11,5 procent van de totale mediabestedingen van personenautomarkt in die periode. Inmiddels zijn door gebruikmaking van de Nationale Slooppremie zo’n tweeduizend[2] nieuwe personenauto’s verkocht. De slooppremie bedraagt 750 euro tot 1.000 euro per auto.

De Nationale Sloopregeling is 29 mei officieel van start gegaan. Eigenaren van een oude auto komen in aanmerking voor een slooppremie, als zij hun auto inleveren en tegelijkertijd een jongere, schonere auto aanschaffen bij een deelnemend autobedrijf. Een aantal automerken heeft niet gewacht en is, terwijl de officiële startdatum nog niet bekend was, in april al gestart met reclamecampagnes die inhaken op de slooppremie.

Uit de analyse van Adfact blijkt dat in april al ruim zeven procent van de bruto mediabestedingen gerelateerd was aan de Nationale Sloopregeling. Opvallend is dat alleen de Fransen merken Citroen, Peugeot, Renault en het Italiaanse Fiat dit voortvarend hebben opgepakt met campagnes over de slooppremie in combinatie met extra kortingen van de merken zelf. Citroen kwam bijvoorbeeld met de ‘kooppremie’ en Renault met de ‘voorsloopregeling’.

Later volgde ook Volkswagen met de ‘moeite met afscheid nemen’-campagne en Ford met de campagne van de nieuwe Fiesta Limited waarin de slooppremie wordt genoemd. Andere grote autoadverteerders zoals Opel, Toyota en Hyundai houden zich nog opvallend stil. "Het is opvallend dat een aantal noodlijdende automerken de slooppremie niet gebruikt in hun campagnes om zo tegenvallende verkopen weer een boost te geven. Blijkbaar houden zij zich vast aan hun van te voren geplande reclamecampagnes", zegt Lars de Vries van Adfact.

"De aandacht voor groene A – en B labels met het bijhorend lage bijtellingpercentage is niet meer weg te denken in de reclames van automerken. Onze verwachting is ook dat de slooppremie een vaste plek gaat innemen binnen de communicatie van vooral de kleinere en goedkopere, auto’s", aldus Lars de Vries.

[1] Gemeten vanaf 30 maart t/m 14 juni 2009.

[2] Persbericht van Auto Recycling Nederland (ARN) van 19 juni 2009.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding