Verkopers bellen zelfs klanten af, met de vraag of ze niet liever een andere Golf willen. Die is sneller leverbaar, maar heeft,een veel hoger verbruik.

Klanten zijn onaangenaam verrast door de lange leveringtermijn, ook omdat Volkswagen veel reclame voor het model gemaakt heeft. Belgische kopers dreigen door de vertraging bovendien een grote korting mis te lopen. Op auto’s die minder dan 105 gram CO2 uitstoten, geeft de Belgische overheid een korting van vijftien procent op het factuurbedrag. Bij een uitstoot van tussen de 105 en 115 gram gaat het om 3 procent. Voor de Golf VI BlueMotion (99 gram CO2 per kilometer) betekent dat bij een factuurbedrag van 22 duizend euro een korting van meer dan drieduizend euro. Wie het wachten moe is en een andere Golf neemt, bijvoorbeeld de gewone 2.0 TDI met een uitstoot van 119 gram, krijgt niets.

In Het Nieuwsblad bevestigt woordvoerder Jean-Marc Ponteville van de Belgische importeur D’Ieteren de leveringsproblemen: "Vooral in Duitsland is de vraag naar de BlueMotion modellen heel groot. De schrootpremie loopt daar namelijk eind dit jaar af. Daarom wil men die auto’s nog dit jaar geleverd krijgen."