Zo beantwoordt Renault Trucks aan de eisen van klanten die hun werkzaamheden willen ontwikkelen in milieuzones, waar alleen de schoonste voertuigen toegelaten worden, of van klanten die gewoon hun invloed op het milieu zoveel mogelijk willen beperken.

 

De constructeur heeft voortaan vijf EEV-voertuigen in het distributie-, constructie- en langeafstandsgamma. In 2010 zal dit aanbod nog met de DXi5 (180 pk) en DXi7 (270 en 310 pk) worden uitgebreid. Renault benadrukt dat deze voertuigen over hetzelfde nuttige laadvermogen en dezelfde betrouwbaarheid beschikken als andere voertuigen van Renault Trucks. Om aan de eisen van de EEV-normen te voldoen, doet Renault Trucks een beroep op de SCR-technologie (selective catalytic reduction) voor de nabehandeling van de uitlaatgassen. Door de toevoeging van AdBlue, een ureumoplossing van hoge kwaliteit, worden door middel van katalyse de stikstoffen die bij de verbranding van diesel ontstaan, beperkt. Dit systeem heeft het voordeel dat er geen roetfilter of andere bijbehorende componenten nodig zijn.

 

Steeds meer landen en steden creëren zogenaamde Low Emission Zones (LEZ) waar de toegang gereglementeerd is en tot de minst vervuilende voertuigen beperkt wordt. Dergelijke zones bestaan momenteel voornamelijk in Duitsland, Nederland, Italië en Engeland, maar zullen de komende jaren nog in aantal toenemen. Bovendien genieten EEV-voertuigen in bepaalde landen ook belastingvoordelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding