In 2010 moet de elektrisch aangedreven Chevrolet Volt in Amerika op de markt komen, een jaar later in Europa. General Motors zegt volledig op schema te liggen met de ontwikkeling van de Volt-techniek. De eerste prototypes zijn al de weg op, waaronder een Cruze. GM vice-voorzitter Tom Stephens in een gesprek met Reuters. "Ik denk dat er voldoende vraag is naar de technologie zoals in de Volt. Mijn taak is om de techniek in één keer goed neer te zetten maar wel tegen een interessante prijs zodat er veel auto’s met deze techniek op de weg zullen komen."

Bill Moore, uitgever en hoofdredacteur van EV World, een internet-site op het gebied van elektrische voertuigen, had de kans om een testrit te maken in een Chevrolet Cruze, voorzien van deze EREV-. Enkele Chevrolets Cruze ‘Mule’ zijn door GM ingezet om de Volt-techniek in de dagelijkse praktijk te testen. Een Mule wordt gebruikt om toekomstige technologie uit te proberen in een bestaand model en de Cruze komt qua maatvoering grotendeels overeen met de Volt.  Op de site van EV World doet Moore verslag van zijn eerste dynamische ervaring met de Volt-techniek.

Het ontwikkelingsteam zou voorliggen op het schema. Iedere week worden er zo’n tien Volts geproduceerd. Het merendeel van deze auto’s wordt ingezet voor het testen en evalueren van het productieontwerp en voor het ontwikkelen van de juiste software en bedieningsapparatuur.  De Chevrolet Volt verbruikt elektriciteit als primaire energiebron. Daarmee kan een afstand worden afgelegd van zo’n zestig kilometer waarbij geen druppel brandstof wordt verbruikt. Na zestig kilometer treedt een stationataire verbrandingsmotor in werking als range extender. Die verbruikt benzine of E85 verbruikt om elektriciteit op te wekken, waardoor honderden kilometers worden toegevoegd aan de actieradius van de Volt. De accu wordt overigens niet opgeladen tijdens het rijden maar alleen wanneer de Volt is verbonden met een oplaadpunt. Dat gebeurt sneller, goedkoper en is milieuvriendelijker. Het 16 kW/h batterijpakket is ontworpen om dienst te doen gedurende de gehele levensduur van de Chevrolet Volt.  Wanneer de Chevrolet Volt vanaf 2011 in de Europese Chevrolet-showrooms staat, zal de auto volledig geschikt zijn voor het Europese energienetwerk, aldus Chevrolet.