De twee regeringen hebben financiële steun en andere hulp toegezegd om ervoor te zorgen dat de fabrieken in hun landen worden gepositioneerd. Men verwacht dat de accufabrieken op de langere termijn een gunstig effect zullen hebben op de werkgelegenheid en op de kennisontwikkeling. Bovendien wordt hiermee een belangrijke pioniersbijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de fabricage van zev’s (zero emission vehicles) in Europa.
De fabriek in Engeland zal worden geplaatst in Sunderland, waar Nissan al een autofabriek heeft. Nissan investeert daartoe 215 miljoen euro in de fabriek waardoor er 350 arbeidsplaatsen bij kunnen komen. Eerder al deelde Toyota mee dat het vanaf volgend jaar een hybride versie van de Auris gaat bouwen in haar Britse fabriek in Burnaston, Derbyshire.

Nissan sluit niet uit dat het als volgende stap ook elektrische of hybride auto’s in Noord-Engeland wil gaan bouwen. De Britse regering probeert dat te stimuleren door in dit deel van het land 750 oplaadpunten te realiseren. Bovendien wil Londen in Noord-Engeland een speciaal opleidingscentrum voor de bouw en het onderhoud van milieuvriendelijke auto ‘s neerzetten.
In Portugal is nog niet beslist waar de fabriek zal komen te staan. Voor beide fabrieken geldt een capaciteit van zestigduizend eenheden per jaar, zo meldt Renault-Nissan.
Renault-Nissan heeft als doel leider te worden in zero-emissionmobiliteit. Men begint met de levering van elektrische auto’s in de VS en Japan in 2010. In 2012 wil men deze auto’s in massa gaan vermarkten aan consumenten wereldwijd.

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding