Al achttien jaar houdt Mazda zich bezig met de ontwikkeling van waterstofauto’s. Het eerste prototype, de HR-X, werd in 1991 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show. Ook toen had die waterstofauto een rotatiemotor als krachtbron. De waterstofaangedreven Mazda prototypen die als resultaat van deze inspanningen het levenslicht zagen, volgden elkaar sinds het begin van de jaren negentig met vaste regelmaat op, met als voorlopig hoogtepunt de Mazda RX-8 Hydrogen RE concept, die in 2003 tijdens de Tokyo Motor Show zijn werelddebuut maakte.

Het in 2004 voor straatgebruik gehomologeerde prototype vormde de basis voor de RX-8 RE waterstofauto die nu in Japan en Noorwegen rondrijdt. Dit model is voorzien van een dubbelbrandstofsysteem en rijdt evengoed op waterstof als op benzine, wat dagelijks gebruik een stuk praktischer maakt.

Sinds 2006 wordt een aantal exemplaren van de Mazda RX-8 Hydrogen RE geleased door Japanse bedrijven en lokale overheden, een wereldprimeur voor een personenauto met een waterstofmotor. Dit unieke ‘commerciële’ project voorziet Mazda van waardevolle praktijkervaring die gebruikt kan worden bij de toekomstige ontwikkeling van zijn waterstofauto’s. Deze know-how leidde al snel tot uitbreiding van Mazda’s activiteiten op het gebied van waterstof tot buiten Japan. In 2007 tekende Mazda een overeenkomst voor de levering van RX-8 Hydrogen RE auto’s met HyNor, een Noorse projectgroep die op nationaal niveau onderzoek doet naar de mogelijkheden van een waterstofinfrastructuur in Noorwegen.

Voor een eerste evaluatie nam HyNor in 2008 de eerste RX-8 Hydrogen RE in gebruik. In het thuisland Japan kreeg Mazda in hetzelfde jaar toestemming van de overheid voor het testen van de nieuwe Premacy Hydrogen RE Hybrid (in Europa Mazda5) op de openbare weg.

Commerciële leasing van deze auto in Japan begon afgelopen mei, tegelijkertijd met de gefaseerde levering van de RX-8 Hydrogen RE’s voor het HyNor project.