Mazda op jacht naar NOx

Mazda presenteert op de komende IAA in Frankfurt de eerste Japanse personenauto met een Selective Catalytic Reduction systeem, waarbij NOx door middel van een ureumtoevoeging wordt omgezet in schadeloos stikstof en water. Deze nieuwe technologie wordt voor het eerst beschikbaar in Europa op de facelift van de Mazda CX-7 met 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor, de crossover die vanaf eind oktober in de showroom staat.

De nieuwe dieselmotor onder de kap van Mazda’s vlaggenschip is dankzij SCR bijzonder milieuvriendelijk. Ondanks de ruime afmetingen van de SUV is de emissieclassificatie volgens de Euro V norm.

Het SRC systeem reinigt de uitlaatgassen van de motor door AdBlue waterhoudend ureum, dat is opgeslagen in een tank onder de bagageruimte, direct in het uitlaatsysteem te spuiten, net vóór de katalysator. Dit veroorzaakt een natuurlijke chemische reactie waarbij de AdBlue circa veertig procent van de aanwezige NOx omzet in schadeloze stikstof.

Door de beperkte afmetingen van het SCR-systeem biedt de Mazda CX-7 2.2 CiTD dezelfde 455 liter bagageruimte als de benzineversie, maar is tegelijkertijd milieuvriendelijker. AdBlue dient onder normale rijomstandigheden eens in de twintigduizend kilometer te worden nagevuld.

 

Mazda op jacht naar NOx - Automobielmanagement.nl

Mazda op jacht naar NOx

Mazda presenteert op de komende IAA in Frankfurt de eerste Japanse personenauto met een Selective Catalytic Reduction systeem, waarbij NOx door middel van een ureumtoevoeging wordt omgezet in schadeloos stikstof en water. Deze nieuwe technologie wordt voor het eerst beschikbaar in Europa op de facelift van de Mazda CX-7 met 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor, de crossover die vanaf eind oktober in de showroom staat.

De nieuwe dieselmotor onder de kap van Mazda’s vlaggenschip is dankzij SCR bijzonder milieuvriendelijk. Ondanks de ruime afmetingen van de SUV is de emissieclassificatie volgens de Euro V norm.

Het SRC systeem reinigt de uitlaatgassen van de motor door AdBlue waterhoudend ureum, dat is opgeslagen in een tank onder de bagageruimte, direct in het uitlaatsysteem te spuiten, net vóór de katalysator. Dit veroorzaakt een natuurlijke chemische reactie waarbij de AdBlue circa veertig procent van de aanwezige NOx omzet in schadeloze stikstof.

Door de beperkte afmetingen van het SCR-systeem biedt de Mazda CX-7 2.2 CiTD dezelfde 455 liter bagageruimte als de benzineversie, maar is tegelijkertijd milieuvriendelijker. AdBlue dient onder normale rijomstandigheden eens in de twintigduizend kilometer te worden nagevuld.