Menigeen denkt al snel dat Fiat straks met zo’n versie zal komen maar de aanwezigheid van deze auto op de show is volgens Nick Cappa, manager advanced technology communications by Chrysler, absoluut geen indicatie dat zo’n versie mogelijk in ontwikkeling is. Integendeel. Cappa: "Je moet de 500 ev beschouwen als een vingeroefening. Hij gaat niet in productie. Sterker nog, dat wordt niet eens overwogen. We hebben de laatste jaren al een aantal concept cars voor elektrische auto’s gepresenteerd en implementeren zo’n systeem nu in een Fiat om te laten zien dat de groep in staat is zo’n schone stadsauto te bouwen. Binnen de alliantie is immers besloten dat Fiat verantwoordelijk is voor benzine- en dieselmotoren tot 1,8-liter. Chrysler ‘bemoeit’ zich met motoren die een grotere cilinderinhoud hebben en daarnaast met de elektrische aandrijving."

Daaruit volgt dat de elektrische Fiat onder de verantwoordelijkheid valt van Chysler. Andersom krijgen bijvoorbeeld Chrysler-modellen als de Jeep Compass de 2,4-litermotor met Fiat’s multiair technologie. Dit is dan ook de reden dat er in Detroit helemaal geen gegevens zijn bekendgemaakt over de 500 ev. Al kon Cappa wel zeggen, dat de auto in 5,8 seconden accelereert van nul tot honderd en dat de lithium-ion batterijen in een sandwichconstructie van de vloer zijn geplaatst. "De auto weegt 1250 kilogram. Zoiets gaat dus niet in productie. Fiat denkt eerder aan elektrische uitvoeringen van de lichte commerciële voertuigen", weet Cappa.

 

Een overzicht van alle elektrische en hybride auto’s van Detroit 2010 vindt u op de website Zerauto.nl.