De Japanners zeggen dat hun technici de afgelopen tijd grote vooruitgang hebben geboekt bij de ontwikkeling van een betaalbare en praktische brandstofcelauto, ofwel FCHV.

Er zijn verschillende r&d-programma’s aan de gang met nikkel-metaal accu’s, lithium-ion accu’s en met de daaropvolgende stap in accutechnologie. Toyota kwam in het begin van de jaren negentig met de ontwikkeling van een brandstofcelauto en gebruikte daarvoor verschillende modellen, waaronder de RAV4. Het laatste prototype is de FCHV die vorig jaar in Japan werd ingezet voor demonstratiedoeleinden. Dit was de start van een drie jaar durende programma, waarvoor meer dan honderd auto’s worden ingezet om het publiek bekend te maken met de prestaties en de betrouwbaarheid.

In Amerika heeft het departement van energie deze auto’s getest met als resultaat dat de actieradius bijna zevenhonderd kilometer bedraagt met een volle tank met 68 kilogram  waterstof. De actieradius is vergelijkbaar met die van een hybride Toyota Highlander, maar dan zonder CO2-emissie. Hoewel er nog steeds oplossingen moeten worden gevonden voor de infrastructuur van oplaadpunten voor de accu’s, denkt Toyota dat die er wel zullen komen. Enkele jaren geleden was Toyota nog van mening dat de brandstofcelauto niet voor 2025 op de weg zou komen. Wat het standpunt nu is, is niet bekend. De auto’s die in 2015 zullen gaan rijden, zullen in ieder geval in een beperkte oplage worden gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding