De eerste in huis ontworpen elektromotoren zullen in 2013 debuteren in een nieuwe generatie achterwielaangedreven two-mode hybride voertuigen. In december kondigde Bob Lutz in zijn openingsspeech van de LA Auto Show aan dat de ontwikkeling van groene technologie het voornaamste onderdeel is in de strategie van GM. En dat was niet alles. Lutz, die twee jaar geleden nog een negatieve krachtterm voor de opwarming van de aarde gebruikte, is nu helemaal om. Hij voorspelde zelfs dat in 2014 de Amerikaanse markt voor elektrische auto’s rond 250 duizend en 300 duizend exemplaren zal liggen waarvan de helft GM-modellen. Dat betekent dus een dikke honderdduizend ev’s per jaar. Of Bob Lutz dat zelf werkelijk wel gelooft, viel niet aan hem te zien.Voorlopig zal GM dus 246 miljoen dollar investeren in een fabriek voor elektromotoren, die in die ev’s zullen worden toegepast. Details, zoals de lokatie van de fabriek zullen later deze week worden bekendgemaakt.

Tot nog toe moet GM het voor zijn eerste hybride voertuigen doen met toeleveranciers als Hitachi. Volgens Tom Stephens, director product development, is het ’t best om de motoren zelf te bouwen. Eerder deze maand begon GM met de productie van accu’s in een nieuwe fabriek in een van de buitenwijken van Detroit. De fabriek is onderdeel van een samenwerkingsverband met het Zuid-Koreaanse LG Chem, dat de basis levert voor de lithium-ion batterijen voor de Chevrolet Volt.