Die waarschuwing uitte minister Maria van der Hoeven van economische zaken in San Sebastian. Zij overlegde met haar EU-collega’s over een programma om de elektrische auto te stimuleren. EU-voorzitter Spanje ziet de elektro-auto als een kans een industrie die in de problemen zit een impuls te geven, en de sector een nieuw exportproduct te verschaffen.

 

‘We moeten goed in de gaten houden of er wel nieuwe spelers en buitenlandse bedrijven toegang hebben tot nationale programma’s voor elektrische auto’s’, aldus Van der Hoeven, geciteerd in Het Financieele Dagblad. ‘Wil je het verschil maken, in Europa en er buiten, dan moet je ervoor zorgen dat je de markt openhoudt.’ Ook de Tsjechische staatssecretaris van industrie, Martin Tlapa, plaatste kanttekeningen. Hij vindt dat Europa ‘niet alle eieren in één mand moet leggen. Elektrische auto’s  zijn heel interessant, maar er zijn ook andere technologieën waarnaar we moeten kijken.’

 

De EU-ministers waren het in San Sebastian wel eens over de noodzaak om gecoördineerd te investeren in elektrische auto’s. De industrie zit op één lijn. ‘De Japanners, de Chinezen en de Amerikanen stoppen veel geld  in elektroauto’s’, zei secretaris-generaal Ivan Hodac van de de Europese koepel van autofabrikanten Acea. ‘Peking en Washington coördineren hun actie. Er kan geen fragmentatie van EU-beleid zijn.’ Volgens schattingen van Acea heeft de elektrische auto in 2020 bij de verkoop van nieuwe auto’s een marktaandeel van tussen de drie en de tien procent, oftewel 450 duizend tot anderhalf miljoen stuks. Minister Van der Hoeven schat dat er in Nederland in 2015 twintigduizend elektrische auto’s rondrijden en in 2020 tweehonderdduizend. De Nederlandse autosector is goed voor zeker 45 duizend banen.

 

In San Sebastian ontvouwden Frankrijk  en Duitsland een gezamenlijk plan voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het risico bestaat dat Parijs en Berlijn hiermee producenten in andere EU-lidstaten hun standaard gaan opleggen. ‘Je moet dit niet bekijken vanuit de industrie in één bepaald land’, waarschuwde Van der Hoeven dan ook. ‘Ik begrijp best waar de Fransen en de Duitsers mee bezig zijn. Maar je moet geen hek zetten om de bestaande auto-industrie.’