Tot 2015 geldt er nog een uitzonderingsregeling. Porsche werkt op dit moment dan ook op verschillende manieren aan maatregelen om de pijnlijke sancties te voorkomen. Men pakt het probleem aan op politiek en technisch niveau, aldus een woordvoerder. In het komende jaar treden nieuwe eisen op het gebied van brandstofverbruik in werking en Porsche zit daar duidelijk boven. Maar het bedrijf krijgt een paar jaar respijt omdat voor de modellen 2012 tot en met 2015 een uitzonderingsregel van kracht wordt, zegt Porsche woordvoerder Stepfan Schläfli in Financial Times. Vanaf 2016 geldt die niet meer maar de woordvoerder ziet als een van de mogelijkheden een verlenging van de regeling te krijgen. 
Als dat niet lukt, heeft Porsche wel degelijk een probleem want de nieuwe straffen zijn niet te betalen. Porsche moet in 2016 een gemiddeld verbruik hebben van 41,4 mijl per gallon (ongeveer 5,7 liter per honderd kilometer) en Porsche zit momenteel op ongeveer 27 mijl per gallon. Porsche wil veel ondernemen om dit te realiseren, onder meer met hybride aandrijvingen. Porsche betaalt al boetes omdat de sportwagenfabrikant de verbruiksdoelen niet haalt. Tot dusver gaat het om enkele honderden dollars per auto maar bij de nieuwe wet kan het oplopen tot maar liefst 37,5 duizend dollar per auto. Het hoofdkantoor in Zuffenhausen bij Stuttgart probeert daarom uit alle macht de wetgeving veranderd te krijgen. Men zou in gesprek zijn met de overheden en met politici.
Porsche kan niet profiteren van de opname in het Volkswagen-concern. Weliswaar spreekt de wet van het gemiddeld verbruik van de hele vloot van een concern en Porsche zou dus kunnen opgaan in alle (zuinige) auto’s van de VW-concern om zo de dans te ontspringen. Maar helaas, men hanteert als peiljaar het jaar 2009. Toen was Porsche nog zelfstandig. (bron: FT en auto motor und sport)

Neem een proefabonnement op Automobiel Management voor 10 euro!