De bedoeling van de zuinigheidsrit is dat een gemiddeld verbruik van honderd mijl per gallon, oftewel 1 liter op 42 kilometer (2,38L/100 km). Oorspronkelijk hadden zich 119 teams aangemeld , daarvan zijn er inmiddels nog 39 over. Tot de afvallers behoort Tesla en van de OEM’s doet alleen het Indiase Tata nog wel mee. De Gooijer doet aan de X-Price-zuinigheidswedstrijd mee met inmiddels de derde generatie van zijn tweecilinder ‘GoEngine’ benzinemotoren met variablele compressie. "We doen mee met een Audi A2 om te winnen en met een Mercedes C-Klasse om te laten zien dat je ook met een normaal formaat auto zeer zuinig kunt rijden."

De Gooijer zal eind april vertrekken naar de Verenigde Staten. Hij gaat per vliegtuig en het vervoer alleen al kost hem tienduizend euro per auto. "Dat is wel heel duur. Ik zoek daar nog een sponsor voor." Begin mei zal de eerste ‘shake down’ plaatsvinden via een wedstrijd waarin je een actieradius van tweehonderd mijl moet halen met een gemiddelde snelheid van zestig mijl per uur. "Dat is niet zo gemakkelijk want je moet om de tien mijl stoppen en dan weer hard accelereren, steeds binnen vijftien seconden optrekken naar zestig mijl per uur." De Gooijer vermoedt dat de actieradius het probleem zal worden voor de elektrische auto’s die meedoen, met name door het accelereren.

In juni is er de kwalificatie op de baan Michigan International Speedway en in juli zijn de finales. De wedstrijd heeft een prijzenpot van maar liefst vijf miljoen dollar.

http://www.progressiveautoxprize.org/teams/gomecsys

 

 

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding