De brandstofcel-hybride is ontworpen voor emissievrije mobiliteit in het stadsverkeer.  De auto is ontwikkeld op basis van de 1-serie die is uitgerust met een brandstofcel apu (auxiliary power unit) van slechts vijf kilowatt in combinatie met een viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Het formaat van de brandstofcel is geoptimaliseerd voor gebruik bij lage snelheden, terwijl de verbrandingsmotor voor hogere snelheden (en dus hogere toeren) is geoptimaliseerd in samenwerking met BMW M.

In het stadsverkeer wordt de door de apu gegenereerde elektrische energie continu geleverd aan speciale condensatoren (supercaps) die een hoge vermogensdichtheid hebben. Ze verwerken de piekprestaties voor acceleratie en het wegrijden bij verkeerslichten. De elektromotor heeft de functie van generator tijdens het rijden op kruissnelheid en het remmen en voert elektrische energie naar de supercaps. De door remkracht geregenereerde energie is beschikbaar voor de volgende fasen van versnelling en vermindert daarmee het verbruik.

 

Het doel van de onderzoekers is om in de volgende fase de actieradius van de elektromotor te vergroten tot enkele honderden kilometers in stadsverkeer. De vierde generatie van BMW’s brandstofcel heeft een verlengde service-interval van vijfduizend uur. Het ontwerp is geschikt voor snelle veranderingen in de belasting, bijvoorbeeld binnen vijf milliseconden vanaf stationair draaien tot volledig laden.

.