Het overgrote deel van de nieuw gekochte auto’s is klein, zuinig en draagt groene energielabels. Opvallend vindt Agentschap NL, het uitvoerend orgaan van de sloopregeling, dat per saldo overgestapt werd van bedrijfswagens naar personenwagens (vijf procent ingeleverd, één procent teruggekocht). Ook wijst Agentschap NL op de neerwaartse trend bij voertuigen met een dieselmotor: twaalf procent ingeleverd, drie procent dieselauto’s teruggekocht.

Door de in vergelijking met andere landen bescheiden subsidiebedragen is het gevaar dat de Nederlandse markt  een extreme terugval beleeft in verkopen van nieuwe auto’s "heel klein", aldus Agentschap NL. "Veel meer heeft de sloopregeling autobedrijven geholpen om een moeilijke periode te overbruggen."

Uit de ingeleverde sloopauto’s is 85 procent van het gewicht gerecycled. De circa tachtigduizend auto’s zijn goed voor onder meer vijftig miljoen kilo metaal, 2,4 miljoen kilo banden en veertien tankauto’s oude olie. Al deze materialen worden als grondstof weer toegepast in verschillende nieuwe producten.

De Nationale Sloopregeling hield gistermiddag om 17.00 uur op te bestaan. Nieuwe aanvragen kunnen sindsdien niet meer worden ingediend; de komende maanden worden de lopende aanvragen afgehandeld. Er zijn ruim 81 duizend auto’s gekocht waarvoor een oude en vervuilende sloopauto is ingeleverd. Daarvoor was tachtig miljoen euro beschikbaar gesteld door de overheid en de autobranche