Elektrische taxi’s op verwisselbare batterij in Tokio

Project Better Place presenteerde de eerste elektrische taxi met verwisselbare batterij in samenwerking met het Japanse ministerie van economische zaken en met Nihon Kotsu, de grootste taxicentrale van Tokio. Het testproject met drie taxi’s duurt negentig dagen.

“Tokio heeft met zestigduizend voertuigen meer taxi’s dan London, Parijs en New York gezamenlijk. Ze zijn verantwoordelijk voor veel kilometers in de stad en kunnen daarom een belangrijke bijdrage leveren om deze nieuwe technologie aan de man te brengen,” zegt Kiyota Fuji, voorzitter van Better Place Japan. “Sinds de eerste aankondiging van dit project hebben we veel interesse gehad van steden in de rest van de wereld om met behulp van elektrische taxi’s luchtvervuiling en CO2-uitstoot te verminderen.” Nihon Kotsu, de grootste taxicentrale van Tokio, zet drie elektrische taxi’s in met verwisselbare batterij voor het elektrische taxiproject in Tokyo. Deze taxi’s krijgen een standplaats voor milieuvriendelijke voertuigen op de begane grond van de Mori Tower in het Roppongi Hills Complex. De elektrische taxi’s met verwisselbare batterij zijn door Better Place ontworpen en ontwikkeld op basis van suv’s met een benzinemotor. De batterijen voor de auto’s zijn geleverd door A 123 Systems. Het wisselstation voor de batterijen in Tokio kent belangrijke verbeteringen ten opzichte van het vorig jaar gedemonstreerde station in Yokohama. Zo zijn bij het wisselstation in Tokyo de oplaad- en opslagvoorzieningen geïntegreerd voor optimaal warmtemanagement. Het station zal vrijwel volcontinue in bedrijf zijn om de batterijen van de drie elektrische taxi’s tijdig te kunnen verwisselen voor optimale prestatie en levensduur. Een proces dat real time en online gevolgd kan worden. De industrie zoekt voortdurend naar alternatieven om het bereik van batterijen te vergroten. Een effectieve en gebruiksvriendelijke oplossing voor elektrische auto’s is gebaseerd op het volledig opladen van een batterij in minder dan vijf minuten. Het laadproces moet in dat opzicht net zo snel en eenvoudig zijn als een reguliere tankbeurt. Gelet op kosten, flexibiliteit en technologie zijn verwisselbare batterijen het enige haalbare alternatief voor elektrische auto’s in de nabije toekomst. In de proef in Tokio worden de werkelijke duur en duurzaamheid van het wisselproces en de levensduur van batterijen getest onder intensieve omstandigheden met voertuigen die vrijwel voortdurend op de weg zijn. Eind 2010 voert Better Place een geïntegreerde test uit in Israël in voorbereiding op de commerciële lancering daar en in Denemarken eind 2011.

Elektrische taxi’s op verwisselbare batterij in Tokio - Automobielmanagement.nl

Elektrische taxi’s op verwisselbare batterij in Tokio

Project Better Place presenteerde de eerste elektrische taxi met verwisselbare batterij in samenwerking met het Japanse ministerie van economische zaken en met Nihon Kotsu, de grootste taxicentrale van Tokio. Het testproject met drie taxi’s duurt negentig dagen.

“Tokio heeft met zestigduizend voertuigen meer taxi’s dan London, Parijs en New York gezamenlijk. Ze zijn verantwoordelijk voor veel kilometers in de stad en kunnen daarom een belangrijke bijdrage leveren om deze nieuwe technologie aan de man te brengen,” zegt Kiyota Fuji, voorzitter van Better Place Japan. “Sinds de eerste aankondiging van dit project hebben we veel interesse gehad van steden in de rest van de wereld om met behulp van elektrische taxi’s luchtvervuiling en CO2-uitstoot te verminderen.” Nihon Kotsu, de grootste taxicentrale van Tokio, zet drie elektrische taxi’s in met verwisselbare batterij voor het elektrische taxiproject in Tokyo. Deze taxi’s krijgen een standplaats voor milieuvriendelijke voertuigen op de begane grond van de Mori Tower in het Roppongi Hills Complex. De elektrische taxi’s met verwisselbare batterij zijn door Better Place ontworpen en ontwikkeld op basis van suv’s met een benzinemotor. De batterijen voor de auto’s zijn geleverd door A 123 Systems. Het wisselstation voor de batterijen in Tokio kent belangrijke verbeteringen ten opzichte van het vorig jaar gedemonstreerde station in Yokohama. Zo zijn bij het wisselstation in Tokyo de oplaad- en opslagvoorzieningen geïntegreerd voor optimaal warmtemanagement. Het station zal vrijwel volcontinue in bedrijf zijn om de batterijen van de drie elektrische taxi’s tijdig te kunnen verwisselen voor optimale prestatie en levensduur. Een proces dat real time en online gevolgd kan worden. De industrie zoekt voortdurend naar alternatieven om het bereik van batterijen te vergroten. Een effectieve en gebruiksvriendelijke oplossing voor elektrische auto’s is gebaseerd op het volledig opladen van een batterij in minder dan vijf minuten. Het laadproces moet in dat opzicht net zo snel en eenvoudig zijn als een reguliere tankbeurt. Gelet op kosten, flexibiliteit en technologie zijn verwisselbare batterijen het enige haalbare alternatief voor elektrische auto’s in de nabije toekomst. In de proef in Tokio worden de werkelijke duur en duurzaamheid van het wisselproces en de levensduur van batterijen getest onder intensieve omstandigheden met voertuigen die vrijwel voortdurend op de weg zijn. Eind 2010 voert Better Place een geïntegreerde test uit in Israël in voorbereiding op de commerciële lancering daar en in Denemarken eind 2011.