Tijdens een korte rit met de Ion blijkt dat Peugeot de afstelling zodanig heeft gewijzigd, dat je niet wordt gelanceerd als je gas geeft, iets dat typisch is voor ev’s.  "De auto krijgt een Peugeot-dashboard, esp en abs. Bovendien streven we dit jaar nog naar vier sterren in de Euro-NCAP tests," aldus Bas van Genderen, de directeur netwerkontwikkeling van Peugeot Nederland. "Een prijs is op korte termijn niet te verwachten, maar 35 duizend euro is geen optie." Er is inmiddels een principeovereenkomst met Green Wheels voor de levering van I-ons. GreenWheels heeft in dertienhonderd Peugeots op de weg van het type 107 en  207 SW. "Tachtig procent van de GreenWheels-ritten is korter dan 150 kilometer terwijl de beschikbaarheid van vaste parkeerplaatsen gemakkelijk is voor het opladen", weet Van Genderen. Hij verwacht dat in 2015 zo’n anderhalf procent (7,5 duizend) van de verkochte auto’s per jaar elektrisch is. Voor 2020 rekent hij op tweehonderdduizend exemplaren.

 

Directeur netwerkontwikkeling Bas van Genderen van Peugeot Nederland,  was in de jaren ’90 al betrokken bij elektrische auto’s. PSA had destijds negenduizend ev’s op de weg. "Dat waren de 106 en de Partner Electrique. Er was bovendien een concept van de elektrische 206. In Nederland hebben we er ook naar gekeken, maar we kregen de business case niet rond."

Van Genderen’s echtgenote heeft in vijf jaar tienduizend kilometer elektrisch gereden. "Opladen gebeurde op eigen terrein aan het stopcontact met een tijdklok. Bij ons op het platteland zag je de voordelen van een ev: voor woon-werkverkeer en om de kinderen naar school brengen in het dorp. Elektrisch rijden kostte in theorie circa twee gulden per 80 km. Er was toen al bpm-vrijstelling."

 

Van Genderen houdt zich intussen bezig met de marktinvoering van de Peugeot Ion. Waarom de EV nu zal wél doorzetten?  "Producttechnisch is de ontwikkeling doorgegaan. Maar de kip-ei-situatie blijft. Er is volume nodig. Het verschil tussen kleine auto’s met lage bpm en lage wegenbelasting en de ev is nu te klein." Hij pleit voor subsidie voor een beperkte periode. Verder moet de accuprijs binnen tien jaar dalen. "Bij PSA is de ev niet het ultieme doel. Wij zijn ook bezig met het verbeteren van het rendement van verbrandingsmotoren en de ontwikkeling van hybrides met regeneratie. Als fabriek ben je erg afhankelijk van de politiek en die ziet de ev als een trend. Maar we moeten wel met beide benen op de grond blijven."