Ook het energieverbruik van airco’s in auto’s wordt aangepakt. De reeks plannen moet vooral de aanschaf van elektrische auto’s bevorderen. Zo komt er een voorstel voor een uniforme oplader voor dergelijke modellen. In heel Europa moeten oplaadpunten komen voor elektrische auto’s. De EU geeft ook het onderzoek naar betere accu’s een impuls.

Tegelijk gaat Brussel de CO2-uitstoot door auto’s wat realistischer meten. De uitstootcijfers van modellen zijn nu gebaseerd op ideale omstandigheden op testbanen zonder airco of fileverkeer. Voortaan moeten de testen meer op echte omstandigheden worden afgestemd. Jos Dings, directeur van milieuorganisatie Transport & Environment (T & E), ziet ook graag de verplichte montage van een meter die in elke auto het verbruik (ook van stroom) en de CO2-uitstoot weergeeft, maar zover wil de Europese Unie niet gaan. Verkeer veroorzaakt een kwart van de Europese CO2-uitstoot. De emissie stijgt met nog eens 30 procent, als auto’s niet milieuvriendelijker worden.

GroenLinks Europarlementslid Bas Eickhout is blij dat de Europese Commissie de weg vrijmaakt voor elektrische auto’s. "Anders heeft straks elk land zijn eigen stekker en kunnen we onze elektrische auto’s niet in het buitenland opladen", zegt Eickhout. "Helaas zegt de Commissie niet waar de stroom vandaan moet komen. Een gemiste kans. Want met een slim net kunnen auto’s opgeladen worden, als er een overschot aan energie is". Greenpeace vindt de plannen van de Europese Commissie niet ambitieus genoeg. "Op deze manier nemen Aziatische en Amerikaanse concurrenten een voorsprong. De bestaande normen van de Europese Unie voor CO2 moeten verscherpt worden", zo laat Franziska Achterberg, verkeersadviseur van Greenpeace, weten.