Eerder had Merkel opgeroepen ernaar te streven dat in 2020 één miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen rijden. Dit ondanks het feit dat heeft de Duitse regering heeft uitgesloten om aan kopers van ev’s enige vorm van subsidie te verlenen.De Duitse transportminister Peter Ramsauer zei in een interview in de Berliner Zeitung: "Er is nog steeds geen volledig ontwikkeld en concurrerend geprijsd model beschikbaar voor massaproductie."

Maar volgens de Duitse Financial Times heeft de Duitse regering meer dan honderd miljoen beschikbaar gesteld voor steun van de ontwikkeling van zo’n 190 projecten voor elektrische mobiliteit, voor het merendeel in de private sector. Merkel zegt dat de afhankelijkheid van natuurlijke grondstoffen moet worden verminderd. Zij gaat er tegelijk aan voorbij dat de voor de lithium-ion batterijen benodigde grondstof lithium- carbonaat nog vóór 2020 niet meer beschikbaar zal zijn als de ontwikkeling van de elektrische auto gelijke tred houdt met haar prestigieuze wensen.

Tachtig procent van de lithium-carbonaat bevindt zich in een Boliviaanse hoogvlakte die voor een klein deel doorloopt in Peru. Enkele jaren geleden schatten Mitsubishi-ingenieurs in dat die voorraad in 2015 op zal zijn als autofabrikanten allemaal met elektrische auto’s komen. De grondstof die in China en Amerika is gevonden wordt door die landen exclusief voor de eigen (accu)industrie gereserveerd.

 

Audi, BMW, Daimler en Volkswagen zijn van plan binnen de komende drie jaar een elektrisch model op de markt te brengen. Nissan en Peugeot komen nog dit jaar met kleine aantallen van respectievelijk de Leaf en de Ion. Audi’s bestuursvoorzitter Rupert Stadler was op de top anwezig, evenals BMW’s ceo Norbert Reithofer. Die zei dat Duitsland in een goede positie is om de technologieleider in de ev-markt te worden. Benadrukt werd verder dat er een standaardisatie en certificering moet komen voor onder meer oplaadpalen en stekkers.